Talous

S-ryhmä ja Lidl lupaavat: Tavoitteena kasvattaa kotimaisten pienpanimo-oluiden tarjontaa

Talous 02.01.2018

Uusi alkoholilaki on näkynyt ruokakauppojen hyllyllä heti vuoden vaihduttua.


Kari Salonen
Uusi alkoholilaki on näkynyt ruokakauppojen hyllyllä heti vuoden vaihduttua, kun maksimissaan 5,5 prosentin vahvuiset juomat ovat saapuneet myymälöihin.

Uusi alkoholilaki on näkynyt ruokakauppojen hyllyllä heti vuoden vaihduttua, kun maksimissaan 5,5 prosentin vahvuiset juomat ovat saapuneet myymälöihin. S-ryhmä lupaa suurempia muutoksia valikoimiin tapahtuu kevään mittaan. Kaupparyhmän tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti etenkin kotimaisten pienpanimo-oluiden tarjontaa.

"Uusi laki on tervetullut askel kohti vastuullista eurooppalaista juoma- ja ruokakulttuuria, jossa määrän sijaan huomio kohdistuu makuun ja laatuun. Juomapuolella vaikuttavat samat trendit kuin ruuassakin: kuluttajat arvostavat kotimaisuutta, paikallisuutta ja käsityöläisyyttä. Uskomme, että kotimaisten pienpanimoiden todellinen kulta-aika alkaa nyt", kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta ennustaa tiedotteessa.

Uudet pienpanimo-oluet tulevat S-ryhmän valikoimiin pääosin yksittäispakkauksina. Näin juomia pääsee ostamaan ja nauttimaan maltillisesti yksi kerrallaan.

Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoo, että uusien vahvempien juomien valikoima lisääntyy myymälöissä portaittain.

"Meillä on jatkossa tulossa kotimaisia pienpanimoiden erikoisoluita ja erilaisia huipputuotteita maailmalta, muun muassa tunnettuja saksalaisia laatuoluita", Sipponen sanoo tiedotteessa.

Sipponen arvioi vuodenvaihteessa voimaan astuneen lakimuutoksen olevan vaikutukseltaan samaa luokkaa kuin kaupan aukioloaikojen vapautuminen vuonna 2016.

"Emme usko lainmuutoksen johtavan suureen kulutuskäyttäytymisen muutokseen. Tämä on asiakkaille merkittävä palvelun parannus ja olemme iloisia, kun voimme palvella suomalaisia kuluttajia entistä paremmin", Sipponen jatkaa.

S-ryhmässä uskotaan, että suurin osa alkoholimyynnistä tulee jatkossakin säilymään nykyvahvuisilla eli noin 4,7 prosenttisilla juomilla.

"Uskomme, että kolmosolut säilyttää asemansa myydyimpänä tuotteena. Siihen vaikuttaa sekä edullisempi hinta että vahva tottumus. Vahvemmat oluet kasvattavat niin sanottujen maisteluoluiden valikoimia. Juomaa nautitaan ruuan kanssa tai eri makuvivahteista nautiskellen - yksi kerrallaan",Alarotu toteaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit