Brändit kannattalevat Raisiota – maatalous petti yhtiön taas
Talousvaikeuksissa painiskelevat viljelijät jättävät kalliit erikoistuotteet ostamatta.Elintarvikekonserni Raisio paransi ensimmäisellä vuosipuoliskolla vertailukelpoista liiketulostaan viime vuoden 14 miljoonasta eurosta 15 miljoonaan euroon. Se onnistui jälleen pitkälti Elovenaa ja muita välipalatuotteita sekä Benecolia valmistavan ja markkinoivan Brändit-yksikön avulla.
Brändit-yksikön vertailukelpoinen liiketulos oli samansuuruinen kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin, 26,5 miljoonaa euroa.
Ennallaan säilynyt tulos on hyvä suoritus tilanteessa, jossa yksi Brändit-yksikön neljästä liiketoiminta-alueesta, Benemilk, sakkasi maailmalla ahdinkoon ajautuneen maataloustuotannon vanavedessä.
Raisio ilmoittikin puolivuotiskatsauksensa yhteydessä pistävänsä nautojen rehunkäytön hyötysuhdetta parantavan Benemilkin kehityksen säästöliekille. Yhtiön mukaan heikosti kannattavan maataloustuotannon takia ajat eivät ole otolliset Benemilkin kaltaisille kalliimmille tuotteille.
Benemilkin nykyisiä toimintoja kuitenkin jatketaan. Toimitusjohtaja Matti Rihkon mukaan Benemilk on Suomessa lyönyt itsensä läpi ja Raisioagro jatkaa sen myyntiä.
Raision toisen liiketoimintayksikön, Raisioagron, tulos oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla lähes viime vuoden tasolla 1,4 miljoonassa eurossa hieman supistuneesta liikevaihdosta huolimatta.
"Suomessa maatilojen maksuvalmius on heikentynyt tukimaksatusten viivästyksien sekä alentuneiden tuottajahintojen johdosta, minkä seurauksena tuottajat lykkäävät ostojaan ja päätyvät edullisempiin tuotteisiin", puolivuotiskatsauksessa todetaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

