Talous

Elintarviketyöläiset: Nämäkin ruokayritykset pilaavat brändinsä tuonnilla

Talous 01.09.2016

Lihataloissa ja leipomoissakin kotimaisiin brändeihin sotketaan tuontiruokaa, kertoo Veli-Matti Kuntonen.


Sanne Katainen
34 000 jäsenen SEL:iä johtava Kuntonen on entinen Ruoka-Saarioisen lähettämötyöntekijä, pääluottamusmies ja SEL:n puheenvuodesta 2006. Hän hakee jatkokautta ensi vuonna.

Suomen Elintarviketyöläisten liiton puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen ei ole seurannut hyvällä esimerkiksi Raision seikkailuja ulkomailla teetettyjen elintarvikkeiden myymisessä Suomessa.

Hänestä alan teollisuus pilaa itse ruuan kotimaisuuden sekoittaessaan laatubrändit ja tuontiruuan.

”Ei se mitään, jos suomalainen yritys hankkii tuotantolaitoksen ulkomailta ja tekee tuotteita sikäläisille markkinoille tai tuo tuotteita eri tuotemerkillä. Mutta miksi suomalaiset yritykset haluavat hämätä ja pilata Suomessa arvokkaan brändin uskottavuuden tuotannollisin perustein?”

Nyt puhutaan Raision Elovenasta, mutta Kuntosella on muitakin esimerkkejä: HK Scan myy Puolassa valmistettua pekonia, jonka liha on peräisin Suomesta. Atria valmistaa suomalaisesta lihasta suomalaista pekonia Ruotsissa ja kestomakkaraa Tanskassa. Fazer ja Vaasan tuovat leipää.

”En sano, että etteivätkö ne saa tuoda tuotteita, mutta miksi niiden pitää kyseenalaistaa tuotemerkin kotimainen uskottavuus? Sitä on vaikea ymmärtää, ja se vie mielekkyyttä meidänkin kotimaisuustyöltämme.”

Kuntonen korostaa MT:n haastattelussa, että SEL on tehnyt hyvää ja tiivistä yhteistyötä MTK:n kanssa, sillä jäsenistö on samassa veneessä.

”Näemme hyvin selkeästi niin, että kotimaisen jalostavan teollisuuden edellytys on toimiva alkutuotanto. Toimimme tämän eteen, mutta jos näemme, että isot tuottajaomisteiset yritykset tekevät tuotteita Suomen ulkopuolella Suomen markkinoille, miksi puhuisimme maatalouden puolesta? Kohtalonyhteys on molempiin suuntiin.”

Halpuuttamistakaan työläispomo ei katso hyvällä, koska heikoin lenkki kärsii. Pystyisimme parempaan.

”Näen suomalaisen elintarviketeollisuuden alana, jolla on myös vientipotentiaalia. Ja alana, joka voi tarjota teollisia työpaikkoja ympäri Suomen. Uudet ruokainnovaatiot voivat synnyttää uusiakin työpaikkoja.”

Nyt myisi etenkin lähileipä.

”Ihmiset hakevat paikallisuutta ja tarinaa. Elintarvikkeissa voisi lisätä tarinan rakentamista tuotteen taakse, kunhan ei jossakin vaiheessa sitten hukattaisi sitäkin tarinaa ja brändiä.”

Tosin kauppa on tekemässä juuri niin.

”Se myy virolaisia Maatilan parhaat -tuotteita ja sössii näin myös suomalaisen lähiruoka-hypen, joka nyt on syntynyt.”

Kauppa halpuuttaa myös työntekijöitä. Kuntosen mukaan S-ryhmä olisi ollut kauppoineen, hotelleineen ja ravintoloineen ehkä suurin hyötyjä sunnuntaikorvausten karsimisesta.

Hän ei usko, että vaikka tehtaat pyörisivät, kauppa välttämättä täyttäisi hyllyjä tuplapalkalla. Sen sijaan työpaikat vähenevät, jos työaika pitenee.

MT LUKIJA: Veli-Matti Kuntonen

Asuinpaikka: Espoo

Ikä: 51

Millä ja missä luet MT:tä? ”Luen paperilehteä, koska siitä saa hyvin kokonaiskuvan. Enimmäkseen työpaikalla, mutta välillä myös vapaa-ajalla."

Mitä teet lehdelle lukemisen jälkeen? ”Laitan paperin­keräykseen, mutta joskus saatan säästää kiinnostavat yrityksiä koskevat uutiset.”

Parasta ja parannettavaa MT:ssä? ”Lehti käsittelee elintarvikealan asioita kaikista tiedotusvälineistä kattavimmin. Parasta ovat positiiviset kulmat, uudet yritykset ja innovaatiot, kun tätä on pidetty välillä auringonlaskun alana.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit