Elisan palvelukeskus päivystää vuoden ympäri
Myrskyt ja isot yleisötapahtumat ovat esimerkkejä tilanteista, joiden yhteyksiin varaudutaan ennalta.
Matkapuhelinverkkojen toimivuuden valvonta on osa Elisan palvelun hallintakeskuksen työtä vuorokauden ympäri, Markus Kinnunen ja Noora Hostikka kertovat. Suurennettu kuva näyttää Tampereen, Hämeenlinnan ja Joensuun tukiasemien tilanteen. Kuva: Sanne KatainenElisan palvelujen hallintakeskuksessa Helsingin Pasilassa tavoittelee jatkuvasti tilaa, jossa verkon palvelut toimivat häiriöittä.
Keskuksen toiminnasta vastaava johtaja Markus Kinnunen kertoo, että kun ennakointikaan ei aina auta, ensimmäinen tavoite on poistaa häiriön aiheuttaja ja toinen lähes yhtä tärkeä on tiedottaa asiakkaille mahdollisimman nopeasti.
Viestintäpäällikkö Noora Hostikka kannustaa seuraamaan erityisesti verkosta löytyvää häiriökarttaa sekä -tiedotteita. Siinä on aina ajantasaisin tilanne.
Ennen kuin viime viikon kaltainen myrskykeskus saapuu Suomeen, palvelujen hallintakeskukseen kokoontuu normaalia isompi joukko eri alojen asiantuntijoita, erityistilanteiden iskuryhmä. Tilanteen laukaisee usein Ilmatieteen laitokselta saatu Luova-varoitus.
Hostikka ja Kinnunen arvioivat, että tällaisia erityistilanteita sattuu vuodessa yhden käden sormilla laskettava määrä.
Myrskytilanteissa ensimmäinen asia on pyrkiä varmistamaan sähkön saatavuus runkoverkon solmukohdissa. Sitä varten ennakoidaan, että viankorjaukseen on valmiudessa lähtemään riittävä määrä omaa ja alihankkijoiden miehistöä.
Viranomaismääräysten mukaan tukiasemien akkujen on kestettävä kolme tuntia sähkökatkon jälkeen. Sinä aikana paikalle pitäisi saada aggregaatti tuottamaan varavoimaa. Se ei ole välttämättä ihan helppo tehtävä, kun tukiasemia on yhteensä parisenkymmentä tuhatta.
Luonnonilmiöihin varaudutaan yhteistyössä niin sähköyhtiöiden, alihankkijoiden kuin myös operaattorien kesken. Tiedonvaihto on keskeistä.
Noora Hostikka havainnollistaa, että jos myrskyn jäljiltä jokin alue tai alueita jää kokonaan katveeseen, operaattorit jakavat alueen niin, että ainakin yksi verkko on käytettävissä. Näin korjaustyötä tekevät voidaan tavoittaa ja mahdolliset hätäpuhelut saadaan välitettyä.
Lue enemmän verkon palveluiden ja uhkien ennakoinnista keskiviikon MT:stä.
Lue lisää:
Viime viikon Salomon-myrsky katkoi sähköjä
Operaattorit ja sähköyhtiöt ovat tiivistäneet yhteistyötään myrskyhäiriöiden välttämiseksi
Viimeksi laajoja puhelinverkkojen vaurioita aiheutti Valio-myrsky lokakuussa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
