Maaseudun Tulevaisuus
Talous

Lidl karsii mainoskampanjaansa – "Ei ollut tarkoitus loukata"

Talous 25.10.2016

Lidlin kampanjaa on kritisoitu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä väheksyväksi.


Kari Salonen
Lidl poistaa kritisoidut mainoslauseet sisältävät markkinointimateriaalit myymälöistään.

Kauppaketju Lidl karsii keskustelua herättänyttä maitomainoskampanjaansa Lidlin kotimaisen maidon markkinointikampanja on herättänyt viikonlopun aikana kiivasta keskustelua.

Lidl kertoo tiedotteessaan, että se muokkaa Pohjolan Meijeri -kampanjaansa palautteen perusteella.

Pohjolan Meijeri -maitokampanjan tarkoitus on Lidlin mukaan tuoda esiin tuotemerkin alla myytävien maitotuotteiden kotimaisuutta. Koko tuotemerkin muutoksen ja mainoskampanjan taustalla on se, että tähän asti kaikilla ei ole ollut tiedossa, että Lidlistä saa ulkomaisten laatutuotteiden rinnalla monia kotimaisia tuotteita.

Lidl myi kotimaista maitoa ja maitotuotteita aiemmin Milbona-tuotemerkillä.

Lidlin kampanjaa on kritisoitu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä väheksyväksi.

Lidl vakuuttaa tiedotteessaan, että kauppaketju on kansainvälinen ja moniarvoisuutta sekä kaikkea valinnan-, yksilön- ja ajattelunvapautta kannattava yritys.

"Henkilöstö on monikansallista ja monikulttuurista työskennellen ympäri maailmaa. Lidlille jokainen työntekijä ja asiakas on yhtä arvostettu riippumatta hänen persoonastaan.Mainoskampanjaan kuuluvilla lauseilla "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä" ja "Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista" ei ollut tarkoitus loukata ketään yksittäistä henkilöä tai ihmisryhmää.", Lidl kertoo tiedotteessa.

Lidlin mukaan "Tunsin olevani oikea maito väärässä purkissa" -mainoslauseella haluttiin kuvailla tilannetta, jossa kotimainen maito oli purkissa, jonka kyljessä oli vieraskielinen tuotemerkki Milbona. "Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista" -lauseella taas kerrottiin siitä, että ulkomaista alkuperää olevilla elintarvikkeilla on Suomessa edelleen epäilijänsä.

Kauppaketjun mukaan vieraskielinen tuotemerkki on hämännyt joitakin asiakkaita luulemaan myös sisältöä ulkomaiseksi, minkä vuoksi maito on voinut jäädä kaappiin.

"Tarkoituksenamme ei ollut vitsailla seksuaali- tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla ihmisillä, emmekä nähneet käyttämiemme fraasien loukkaavan ketään. Tässä olemme tehneet virhearvion. Pyydämme anteeksi kaikilta kampanjasta mielensä pahoittaneilta", markkinointipäällikkö Seppo Niemelä toteaa tiedotteessa.

Lidl poistaa kritisoidut mainoslauseet sisältävät markkinointimateriaalit myymälöistään. Lidl kertoo tiedotteessaan, että sen ensi viikolla ilmestyvä mainoslehti on kuitenkin jo painettu, ja siellä toinen kritisoiduista mainoslauseista esiintyy.

Lue lisää:

Lidl markkinoi maitoa uudella tuotemerkillä ja erikoisella mainoslauseella – tästä on kyse

Aiheeseen liittyvät artikkelit