Maaseudun Tulevaisuus
Talous

Välttilä Uuden Suomen blogissa: "Pirkka- ja Rainbow tuotteet ovat maataloustuottajan painajaisia, tässä syyt"

Talous 07.11.2016

Syy-yhteys surkeiden tuottajahintojen ja kaupan omien merkkien yleistymisen välillä on Mikko Välttilän mukaan selviö.


Jaana Kankaanpää
Pirkka on K-kaupan oma merkki, S-ryhmä myy Rainbow`ta.

Kananmunayrittäjä Mikko Välttilä Somerolta pitää Uuden Suomen blogissaan K-Ryhmän Tuottajalle kiitos -kampanjaa äärimmäisen tekopyhänä.

"Pirkka-maidon kyljessä on lupaus siitä, että purkin tuotosta kolme senttiä tilitetään tuottajalle. Ja vielä lyhentämättömänä!", Välttilä älähtää.

Välttilän mukaan kuluttajien ruuasta maksama hinta on jopa törkeän korkea.

"Ja samaan aikaan tuottajahinnat ovat niin alhaisia, että lähes kaikki tuotantosuunnat ovat konkurssin partaalla. Aika ilmeistä: kauppa ja teollisuus vetävät liikaa välistä. Teollisuuskin alkaa olla talousvaikeuksissa. Jäljelle jää kauppa. Sinne hukkuu ruuan hinnasta leijonanosa."

Molemmat suuret kauppaketjut tekevät Välttilän mukaan kaikkensa, että saisivat oman private label-tuoteryhmänsä eli Pirkan ja Rainbown mahdollisimman isoiksi ja kauniiksi.

"Rainbow ja Pirkka pitävät yhdessä lähes, ellei yli 50 prosentin markkinaosuutta kananmunissa. Merkeillä ei kuitenkaan ole omaa tuotantoa, vaan ne ovat tuotemerkkejä, jotka ostavat tuotteet muualta", hän valottaa oman tuotantosuuntansa tilannetta.

Epäsuhta markkinoilla ja tarjonnassa on suuri, sillä vain neljä kanamunapakkaamoa kykenee tarjoamaan riittävän määrän munia.

"Homman kauneus, tai kauheus katsantokannasta riippuen, on neljännesvuosittainen käänteinen huutokauppa. Tukut kilpailevat verissä päin tuosta oikeudesta. Yksi voittaa, kolme häviää."

"Molemmissa vain ja ainoastaan hinta ratkaisee. Se, joka homman halvimmalla tekee, voittaa."

Välttilä pitää syy-yhteyttä surkeiden tuottajahintojen ja kaupan omien merkkien yleistymisen välillä selviönä. Isolla toimijalla ei ole varaa jäädä kaupan tarjouskilpailussa tyhjän päälle ja omien kulujen minimoinnin jälkeen teollisuus alkaa kurittaa tuottajahintoja.

Armottoman kilpailutuksen huomioon ottaen Tuottajalle kiitos -kampanja tuntuu tekopyhältä.

"Herranjumala sentään. Maksaisivat sen kolme senttiä enemmän siitä maidosta ilman kampanjaa. Mutta ei. Siinä hukkuisi mainosarvo. Kuinkahan monta senttiä per myyty purkki menee tuon kampanjan luojille ja ylläpitäjille?"

Mikko Välttilän Uuden Suomen blogikirjoitus

Aiheeseen liittyvät artikkelit