Talous

Yrittäjä sai kotimaisen vaatteen kannattamaan

Talous 31.07.2016

Vuoden nuoren yrittäjän Anniina ­Isokankaan kuoseja ja vaatteita himoitaan maailmalla. Niiden valmistus kotimaassa on kunnia-asia.


Päivi Karjalainen
”Ekologinen ruoka on arvos­saan. ­Miksi ihmiset ­eivät ­miettisi myös vaate­ostoksiaan entistä tarkemmin?” pohtii Anniina Isokangas. Hänen yrityksensä PaaPii sijaitsee Kokkolassa. Vaaterekin välistä kurkkaa tytär Iris.

Alunperin Anniina Isokankaan ei pitänyt alkaa tehdä vaatteita lainkaan. Hän ajatteli, että se olisi tuhoon tuomittu idea. Ei niitä kannattaisi ainakaan Suomessa tehdä – eikä varsinkaan, jos takana ei olisi valtavaa markkinakoneistoa ja brändimaakareita.

Vaatteet tulivat Isokankaan luokse kuitenkin väkisin. Ne kävelivät hänen omistamaansa tekstiilipuotiin paikallisen suunnittelijan Paula Isopahkalan käsissä. Hänellä oli kaava valmiina. Enää tarvittiin yritys tekemään se.

Isokangas pähkäili pitkään.

”Sitten päätin, että tehdään tämä. Ja tehdäänkin isosti.”

Nyt Kokkolassa sijaitseva PaaPii on kasvanut neljä henkeä työllistäväksi kangas- ja vaatealan yritykseksi ja Isokangas on valittu vuoden nuoreksi yrittäjäksi vuosimallia 2016.

PaaPiin ensimmäiset vaatemallistot tulivat myyntiin viime vuoden lopussa. Mukana oli vauvan- ja lastenvaatteita ja sekä mallisto naisille.

Samoihin aikoihin yritys palkkasi Isopahkalan ja toisenkin työntekijän listoilleen. Myös Isokankaan aviomies on tätä nykyä yrityksessä töissä.

Isokangas on tyytyväinen, että otti riskin. Vaatteidenmyynti on kannattavaa, sillä kuluttajat tuntuvat arvostavan kotimaisia vaatteita.

Se on erikoista aikana, jolloin suuret vaatejätit ovat ilmoittaneet, että Suomessa ei ole kannattavaa tehdä vaatteita. Viimeksi keväällä Nanso ilmoitti lakkauttavansa Tornion tehtaansa.

Isokangas puolestaan uskoo vakaasti siihen, että suomalaiset haluavat edelleen ostaa Suomessa tehtyjä vaatteita.

”Tietysti esimerkiksi Nansoa ei kannata suoraan verrata meidän yritykseemme. PaaPiin sarjat ovat huomattavasti pienempiä. Mutta jos vaatteiden valmistus ei ole jonkin ison yrityksen konseptilla kannattavaa, ei se tarkoita, etteikö kukaan voisi valmistaa vaatteita Suomessa kannattavasti.”

Kotimaisuus, omaperäisyys ja pienet sarjat ovat PaaPiin valtti. Vaatteet ompelutetaan Sievissä tunnin ajomatkan päässä Kokkolasta. Ompelimokin on pieni yritys, joten muutoksia voidaan tehdä nopealla aikataululla tarpeen vaatiessa.

Ostaja puolestaan tietää, mistä vaatteet ovat tulleet ja kuka ne on ommellut. Kotimaiset kuluttajat ostavat mielellään verkkokaupasta, joskin suurin osa vaatteista menee jälleenmyyjille. Lisäksi vaatteita menee Japaniin ja Koreaan.

Muihin ­maihin menee lähinnä kankaita, ja ne Isokangas myy enimmäkseen jälleenmyyjille. Ulkomailla Iso­kankaan tuotteet ovat haluttua tavaraa ekologisuuden ja eettisyyden ansiosta.

”Kuosit on painettu luomupuuvillalle, ja ostaja voi olla varma, että kankaan tekemisessä ei ole esimerkiksi käytetty lapsityövoimaa.”

Suomessa ei ole toistaiseksi kangastehtaita, joilla olisi luomusertifikaattia. Siksi Isokangas teettää kankaansa Liettuassa ja Puolassa. Kaikki muu tuotanto tapahtuu Suomessa.

”Suomalaiselle ostajalle kotimaisuus on erityisen tärkeää. On kasvava trendi, että ihmiset miettivät kulutustaan. Ekologinen ruoka on arvossaan. Miksi ihmiset eivät miettisi myös vaateostoksiaan entistä tarkemmin?”

Jos kuluttajalle yrityksen alkuperä on tärkeä, niin on myös yrittäjälle. Isokangas pitää PaaPiitä ennen kaikkea alaveteliläisenä yrityksenä. Paikkakunnalla tai sen koolla ei ole väliä, koska käytännön asiat voi hoitaa verkossa ja puhelimessa.

”Kun sain yrittäjäpalkinnon, ihmiset kyselivät, milloin muutan Helsinkiin. Minä kysyin, miksi pitäisi muuttaa. Täällä on aivan hyvä.”

Lue aiheesta lisää MT:n Viikonvaihde-liitteestä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit