Tiede & tekniikka

Aivojen vanhenemista voi hidastaa näin yksinkertaisella tavalla: Kävelylenkki voittaa levolliset harjoitukset

Tiede & tekniikka 26.08.2017

Säännöllinen liikunta pitää aivot virkeinä ja torjuu masennusta.


Tutkimukset osoittavat, että liikunta hidastaa aivojen ikääntymistä, parantaa stressinsietokykyä ja toimii myös tehokkaana masennuslääkkeenä.

Uusimmat aivotutkimukset osoittavat, että liikkuminen vahvistaa aivoja.

Ylilääkäri ja konsultoiva psykiatri Anders Hansen kertoo kirjassaan Aivovoimaa, että säännöllinen liikunta hidastaa aivojen ikääntymistä, parantaa stressinsietokykyä ja toimii yhtä tehokkaana masennuslääkkeenä kuin itse lääkkeet.

Eräässä kirjan mainitsemassa tutkimuksessa joukko 60-vuotiaita jaettiin kahteen ryhmään. Toiset kävivät kahdesti viikossa kävelyllä vuoden ajan, toiset taas tekivät yhtä usein levollisia harjoituksia, jotka eivät nostaneet sykettä.

Kun koehenkilöt magneettikuvattiin vuoden jälkeen, selvisi, että kävelijöitten aivot toimivat tehokkaammin kuin toisen koeryhmän. Kävelijäryhmän aivolohkojen väliset yhteydet olivat nimittäin vahvemmin kytköksissä toisiinsa.

Useimmilla otsalohko ja ohimolohko rapistuvat pahiten iän myötä. Fyysinen aktiivisuus – tässä tapauksessa kävelylenkit – oli hidastanut näillä alueilla koehenkilöitten aivojen vanhenemista.

Käytännössä kävelijäryhmällä toimi paremmin esimerkiksi aloitekyky, tehtävien suunnittelu ja keskittymiskyky.

Miten liikunnalla voi olla tällaiset vaikutukset?

Liikkuessa aivojen plastisuus eli kyky muovaantua lisääntyy. Tämä johtuu aivojen "jarrupolkimen" eli aineen nimeltä GABA toiminnan hidastumisesta. Tämän takia liikunnan aikana aivot muuttuvat joustavimmiksi ja ovat avoimempia muutoksille. Ne muistuttavat silloin siis enemmän lapsen aivoja, jolloin ne kykenevät omaksumaan paremmin uusia taitoja ja tehostamaan toimintaansa.

Säännöllisyys on avain. Aivot muuttuvat, kun niitä harjoittaa. Urheiluhullu ei tarvitse olla, vaan tärkeintä on liikkua sykettä nostavasti edes pari kertaa viikossa.

Lisää aivotutkimuksia ja tietoa liikunnan vaikutuksista muihin mielen osa-alueisiin löytyy Anders Hansenin kirjasta Aivovoimaa – Näin vahvistat aivojasi liikunnalla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit