”Verkkokauppa voi olla mahdollisuus myös vientiin.”

Suomalaiset ostivat verkosta viime vuonna tavaraa jo yli 10 miljardilla eurolla. Tästä oli puhtaan vähittäiskaupan osuutta 3,3 miljardia euroa. Kaiken kaikkiaan jo 8 prosenttia vähittäistavarakaupasta käytiin verkossa.

Verkkokaupan kasvu jatkuu keskeytymättä. Tänä vuonna volyymit kasvavat kaikesta päätellen jälleen miljarditolkulla. Samalla kasvaa rajojen yli tapahtuva kauppa. Viime vuonna ulkomaisen verkkokaupan osuus oli 13 prosenttia.

Suosituimmat verkkokaupan tuotteet ovat matkailu- ja liikennepalvelut. Matkalippujen ja hotellimajoitusten tilaaminen on siirtynyt suurelta osin verkkoon.

Verkosta ostetaan nykyisin lähes kaikkea. Autotuotteet, elektroniikka, vaatteet, kosmetiikka, musiikki, elokuvat, sisustus ja puutarhatuotteet ovat suosittuja verkkokaupan tuotteita.

Verkkokauppa voi olla mahdollisuus myös vientiin. Suomalaiset elintarvikeyritykset ovat havainneet, että Venäjän markkinat tarjoavat tähän mahdollisuuksia.

Suomi voisi olla tärkeä verkkokauppapaikka Venäjältä tehtäville ostoksille myös laajemmin. Suomella on Venäjällä hyvä maine sekä tuotteiden laadun että toimitusvarmuuden suhteen. Ongelmia muodostavat kuitenkin kieli ja ennen muuta nettimaksamisen kehittymättömyys.

Venäjällä on verkossa tapahtuva luottokorttimaksaminen vielä vähäistä. Maksuliikenteen kömpelyys on este verkkokaupan kasvulle. Samoin Venäjällä on pakko tottua hitaampiin kuljetuksiin kuin Suomessa.

Kuitenkin kun kasvun paikkoja etsitään, nettikauppa on yksi mielenkiintoisimpia. Suomalaisten kannattaa tutkia Venäjää tosissaan.

Maaseudun Tulevaisuus