Ympäristö

Ympäristökasvatus kouluissa kapea-alaista: Ilmastonmuutos ja valojen sammuttaminen ovat eri kokoluokan asioita

Ympäristö 11.01.2018

Tuore väitöskirja ehdottaa kouluihin ympäristöryhmiä ja opettajille täydennyskoulutusta ja lisää tukea opetuksen järjestämiseen.


MT arkisto
Ympäristökasvatus kuuluu kaikkien oppiaineiden opetussuunnitelmiin. Haastatelluilla opettajilla on väitöskirjan mukaan muun muassa epävarmuutta siitä, kenelle ilmastonmuutoksen luonnontieteellisen puolen selvittäminen kuuluu.

Perjantaina hyväksyttävässä väitöstutkimuksessa havaittiin parantamisen varaa koulujen ympäristökasvatuksessa.

Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisestä tiedekunnasta väittelevän Essi Aarnio-Linnanvuoren mukaan oppilaiden aktiivinen ympäristötoimijuus näkyy hyvin kapeana niin oppikirjoissa kuin opettajien puheissa.

"Ympäristön tulevaisuutta kuvattiin hyvin synkkänä, mutta sitten ratkaisuiksi ehdotettiin lajittelua ja valojen sammuttamista. Eihän näissä teoissa sinänsä ole mitään vikaa, mutta niillä ympäristöongelmat eivät vielä ratkea."

Aarnio-Linnanvuori tarkasteli tutkimuksessaan yhteiskunnallisten aineiden ja katsomusaineiden opetusta.

Haastatteluissa oli mukana motivoituneita, ympäristömyönteisiä opettajia, mutta heillä oli vaikeuksia tunnistaa, mikä on juuri heidän aineensa näkökulma ympäristökysymyksiin, hän toteaa tiedotteessa.

Epävarmuutta oli esimerkiksi siitä, kuuluuko ilmastonmuutoksen luonnontieteellisen puolen selittäminen heille vai ei. Myös ilmastoskeptisyyden käsitteleminen mietitytti.

Oppikirjoista löytyi niukasti ympäristöön liittyvää materiaalia, vaikka opetussuunnitelmat edellyttävät niiden käsittelyä kaikissa oppiaineissa. Kirjoissa on myös jonkun verran selkeitä virheitä. Kasvihuoneilmiötä käytetään esimerkiksi ilmastonmuutoksen synonyyminä.

Ympäristökasvatus on perjantaina tarkastettavan väitöskirjan mukaan kestävän tulevaisuuden perusta.

Jotta päästäisiin laaja-alaisempaan ympäristöasioiden käsittelyyn, väitöskirjassa suositellaan erikoistuneille opettajille täydennyskoulutusta, aikaa ja koulun johdon tukea.

Lisäksi nuorille voisi tarjota kollektiivista osallistumista esimerkiksi koulujen ympäristöryhmien toimintaan.

Essi Aarnio-Linnanvuoren väitöskirja nimellä "Ympäristö ylittää oppiainerajat – Arvolatautuneisuus ja monialaisuus koulun ympäristöopetuksen haasteina" julkaistaan Environmentalica Fennica -sarjassa. Se löytyy myös yliopiston sähköisestä tietokannasta.

Lue myös: Pikkumetsän Aapisen metsäasenteet närkästyttävät – "Kone hyökkäsi puiden kimppuun"

Aiheeseen liittyvät artikkelit