Ympäristö

Hissillä ylös ja autokyydillä kutemaan – siirtolaitteesta toivotaan Oulujoen lohikannan elvyttäjää

Ympäristö 26.08.2017 Muhos

Oulujoen vaelluskalakantaa yritetään elvyttää kalojen ylisiirtolaitteella, joka on Suomessa ensimmäinen laatuaan.


Pekka Fali
Montan voimalaitoksen alapuolelle rakennettu kalojen kiinniottolaite sai napattua meritaimenen perjantaina, kun media pääsi seuraamaan laitteen toimintaa ennen varsinaista käyttöönottoa.
Montan voimalaitoksen alapuolelle rakennettu kalojen kiinniottolaite sai napattua meritaimenen perjantaina, kun media pääsi seuraamaan laitteen toimintaa ennen varsinaista käyttöönottoa.
Pekka Fali
Fortumin ympäristöpäällikkö Marja Savolainen muistuttaa, että vaelluskalakantojen elvyttäminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja aikaa.
Fortumin ympäristöpäällikkö Marja Savolainen muistuttaa, että vaelluskalakantojen elvyttäminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja aikaa.

Mikäli merivaellukselta Oulujokisuulle selvinnyt lohi tai taimen selviää Oulussa kalatietä pitkin Merikosken voimalaitoksen ohi, seinä tulee vastaan 40 kilometrin päässä Montan voimalaitoksella Muhoksella.

Viikonloppuna otettiin käyttöön ylisiirtolaite, joka ohjaa vaelluskalat Montan padon alapuolella altaisiin, josta ne nostetaan hissillä säiliöautoon. Auto kuljettaa kalat Oulujoen sivujokien luontaisille lisääntymisalueille.

Hissi- ja autokyydin avulla kalat pääsevät neljän tai kuuden padon yli.

Oulujokeen nousee vaelluskaloja hyvin vähän. Oulun Energian laskurin mukaan Merikosken kalatien läpi ui vuosittain 300–1 000 kalaa. Vilkkain nousuaika on elokuusta lokakuuhun.

Montan laitetta esiteltiin medialle perjantaina. Aamupäivän aikana altaisiin oli uinut viisi meritaimenta.

Fortumin ympäristöpäällikkö Marja Savolainen kertoo, että aluksi siirrettäviä kaloja saattaa tulla kerralla vain muutamia, mutta tavoite on, että siirrettäviä kaloja saataisiin kyytiin kymmeniä tai jopa satoja.

"Aluksi kaloja siirretään syksyn aikana kerran viikossa. Myöhemmin selviää, kuinka usein kaloja kannattaa nostaa ja kuljettaa."

Koska laite ja menetelmä ovat Suomessa ainutlaatuisia, kukaan ei voi tietää, miten hyvin 2,65 miljoonaa euroa maksanut laite toimii.

"Jos ei edes yritetä, kalakanta ei ainakaan elvy", Savolainen toteaa.

Vaellus on kaloille vaarallista joka vaiheessa: Kaloja kuolee niin syönnösvaelluksella merellä kuin kutu- ja alasvaelluksella.

"Nyt tavoite on minimoida hävikki nousuvaelluksella."

Vaelluskalat houkutellaan ylisiirtolaitteeseen virtauksen avulla.

Virtaamaa ja putouskorkeutta voidaan säätää, hankkeen projektipäällikkö Juha Happonen Fortumilta kertoo.

"Kalat uivat luukun nielusta sisään kuin katiskaan."

Happosen mukaan Fortumilla ja siirtolaitetta operoivalla Montan Lohella on vielä opettelemista, miten luukkuja ja pumppuja säädellään optimaaliseksi kaloille, kun voimalaitoksessa virtaukset muuttuvat.

Ylisiirtolaitteessa kaloja ei tarvitse kosketella käsin, vaan kalat siirtyvät putkea pitkin säiliöautoon.

"Kalojen kiinniotto olisi periaatteessa helpompaa Merikoskelta kuin Montasta, mutta ne kalat, jotka Montaan asti uivat, ovat varmasti kutuvaelluksella ja terveitä", Savolainen toteaa.

Fortum aloitti siirtolaitteen suunnittelun keväällä 2015 yhdessä Muhoksen, Utajärven ja Vaalan kuntien sekä Pohjois-Pohjanmaan elykeskuksen kanssa. Hanke on saanut hallituksen kärkihankerahoitusta.

"Montan kiinniottolaite on erinomainen esimerkki voimayhtiön aloitteellisuudesta kehittää vaelluskalakantojen elvyttämisratkaisuja Oulujoelle ja laajemminkin. Yhtiö on lähtenyt vapaaehtoisesti investoimaan ratkaisuun hyvässä yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa", maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kiittelee tiedotteessa.

Ministeri uskoo, että Montan hankkeessa saadaan valtakunnallisesti merkittävää tietoa, jota voidaan hyödyntää vaelluskalahankkeissa muissa rakennetuissa joissa.

Kalojen siirtolaitetta esitellään yleisölle Montan voimalaitoksella lauantaina 26.8. klo 12–15. Montantie 131, Muhos.

Aiheeseen liittyvät artikkelit