Ympäristö

Maaseutumatkailun kasvu ollut kovinta vuosikausiin

Ympäristö 03.10.2017

Kotimaan matkailijoita vieraili enemmän 40 prosentissa ja ulkomaalaisia 46 prosentissa yrityksistä.


Hanne Manelius
Vaikka 70 prosenttia matkailuyritysten asiakkaista on kotimaisia, ulkomaisten matkailijoiden merkityskin on suuri.

Maaseutumatkailuyrityksille tehdyn suhdannekyselyn mukaan maaseudun matkailuyritysten asiakasmäärät ovat kasvaneet tänä vuonna eniten vuosikausiin.

Vapaa-ajan matkailu ulkomailta kasvoi peräti 46 prosentissa maaseutumatkailuyrityksistä ja pysyi vuoden 2016 kesän tasolla 42 prosentissa.

Kotimaan matkailijoita vieraili 40 prosentissa yrityksistä enemmän ja 42 prosentissa yrityksistä yhtä paljon kuin kesällä 2016.

Vaikka kotimaisten matkailijoiden osuus matkailuyrityksissä on 70 prosenttia, matkailun kasvun näkökulmasta ulkomaalaisten matkailijoiden merkitys on suuri. Suomalainen maaseutu ja luonto kiinnostavat matkailijoita ympäri maailmaa. Erityisesti kasvua tulee Saksan, Keski- ja Etelä-Euroopan sekä Aasian markkinoilta, MTK:n jäsenjärjestö Suomen maaseutumatkailuyrittäjät ry toteaa tiedotteessa.

Palvelujen paketointi on tärkeää ulkomaalaisille. Maaseutumatkailuyritykset tekevät runsaasti yhteistyötä toisten matkailuyritysten, lähiruoka- ja panimotuottajien, ohjelmapalvelujen ja liikennepalvelujen kanssa.

Maaseutumatkailuyrittäjät painottavat, että yrittäjien välistä yhteistyötä palvelujen tuottamisessa ja paketoinnissa ei tule keinotekoisesti estää eikä hidastaa lainsäädännöllä.

"Nyt valmistelussa olevat valmismatkalain ja valmismatkaliikelain uudistamiset eivät saa olla hidasteina matkailualan kasvulle eivätkä matkailijan palvelutarpeiden etsimiselle ja löytämiselle", puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka vaatii tiedotteessa.

Järjestön mukaan lainsäädäntöön esitetyt muutokset heikentävät pahimmillaan merkittävästi maaseutumatkailuyritysten toiminnan edellytyksiä ja alalle tuloa. Ne lisäävät tarpeettomasti byrokratiaa ja kustannusrasitteita esimerkiksi yritysten varausprosessissa, yhteistuotteiden paketoinnissa ja markkinoinnissa.

Uudistukset eivät myöskään palvele maaseutumatkailutuotteista kiinnostuneita kuluttajia. Pahimmillaan tuotteiden saatavuus ja löydettävyys voi heikentyä ja hinnat karata kohtuuttomiksi, tiedotteessa katsotaan.

Aiheeseen liittyvät artikkelit