Maaseudun Tulevaisuus
Ympäristö

VTT:n professori ennustaa: Henkilöautot kulkevat 50 vuoden päästä sähköllä

Ympäristö 18.04.2017

Vain raskaat kuorma-autot käyttäisivät uusiutuvaa dieseliä ja biokaasua.


Emmi Korhonen
Työ- ja elinkeinoministeriö on jo myöntänyt rahaa ainakin kahdeksansadan uuden julkisen sähköautojen latauspisteen rakentamiseksi ympäri maan.

Suomen henkilöautot kulkevat 50 vuoden päästä sähköllä, uskoo tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä. Tuolloin vain raskaat kuorma-autot käyttäisivät uusiutuvaa dieseliä ja biokaasua.

Lisääntynyt sähkön tarve vastaisi noin kymmentä prosenttia koko nykyisestä sähkönkulutuksesta, mutta voimalaitoksia ei välttämättä tarvitsisi rakentaa lisää. Työ- ja elinkeinoministeriö pitää arviota sähköntarpeen lisääntymisestä oikean suuntaisena.

Erilaisilla älykkäillä järjestelmillä autot voitaisiin ladata silloin kun sähkön muu kysyntä on pientä. Sähköautojen akuilla ja sähköautoverkostolla voidaan jopa tasata sähkönjakelun kysyntäpiikkejä.

"Kun esimerkiksi jouluaattona tulee piikki, autoista voidaan suunnata sähköä pois päin", sanoo toimintavarmuusyksikön johtaja Ari-Pekka Manninen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Nylund ei pidä täysin epärealistisena hallituksen tavoitetta, jonka mukaan Suomessa olisi 13 vuoden päästä jo 250 000 sähköautoa. Tavoite sisältyy hallituksen energia- ja ilmastostrategiaan, jonka tarkoituksena on vähentää muun muassa liikenteen päästöjä.

Nylundin mielestä valtio tekee järkevästi, kun se pyrkii lisäämään sähköautoilua rakentamalla ensi alkuun enemmän latauspisteitä. Vasta kun sähköautojen kauppa kiihtyy, kannattaa kehitystä vauhdittaa uusilla poliittisilla päätöksillä, hän sanoo.

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt rahaa ainakin kahdeksansadan uuden julkisen latauspisteen rakentamiseksi ympäri maan.

"Tavoite on, että vuoteen 2020 mennessä olisi yhteensä 2 000 julkista latauspistettä, kertoo ylitarkastaja Pekka Grönlund työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Hallitus pohtii parhaillaan myös muita keinoja sähköautoilun nopeuttamiseksi henkilöliikenteessä.

Nylund muistuttaa, että sähköautoja verotetaan jo tällä hetkellä kevyemmin kuin fossiilisia polttoaineita käyttäviä autoja.

"Sähköauton nauttima veroetu on yhteensä yli 10 000 euroa koko elinkaaren aikana."

Aiheeseen liittyvät artikkelit