Teatteriarvio: "Naama valuu ja minä tulvin!" – "Menopaussi" on hilpeä musikaali arasta aiheesta - Arvostelut - Maaseudun Tulevaisuus
Arvostelut

Teatteriarvio: "Naama valuu ja minä tulvin!" – "Menopaussi" on hilpeä musikaali arasta aiheesta

Esitys jatkaa koronakatkon jälkeen taas kiertuettaan. Ainakin Helsingissä katsomossa oli ikävän vähän miehiä, vaikka juuri heille tällainen tietoisku sopisi.
Nils Krogell
Arja Koriseva, Kirsi Ylijoki, Hanna Kaila ja Nina Tapio kärvistelevät ja vahvistuvatkin vaihdevuosien kourissa.

Tulee muhkuroita, muisti pettää, kiukuttaa, tekee mieli suklaata, vessaan ei ehdi, yöpaitoja menee kaksi yössä ja nuoremmat vievät työpaikat.

"Naama valuu! Minä tulvin!" neljä menopaussin kokenutta naista parkuu.

Tätä on keski-ikäisen naisen elämä, ei vain teatterissa, vaan oikeassa elämässä.

Amerikkalainen Jeanie Linders kirjoitti jo 19 vuotta sitten Menopaussi-musikaaliin, jota esitetään nyt myös Suomessa. Koronan keskeyttämät esitykset jatkuvat taas Helsingissä, Riihimäellä, Lahdessa ja Jyväskylässä.

Musikaalissa kuullaan uudelleensanoitettuina klassikkopoppia Beach Boysistä Tina Turneriin ja Kirkan Hengaillaan-kipaleeseen: "Joka yö nyt hikoillaan ja tuskaillaan, kun unta odotetaan!"

Rooleissa loistavat kukin vahvana itsenään Arja Koriseva, Hanna Kaila, Nina Tapio ja Kirsi Ylijoki. Korisevan kanssa esityksissä vuorottelee Mari Rantasila.

Yksi pukeutuu ja hankkii poikaystävät kuin puolet nuorempi, toinen on eroamassa, kolmas naimisissa ja neljäs odotti, että kun lapsi muuttaa pois, voisi keskittyä uraansa.

"Mutta sitten tulivat muutokset!"

Katsomossa on ikävän vähän miehiä, vaikka juuri heille tietoisku sopisi. Yksi myönsikin, ettei tiennyt, kuinka vaikeata ikääntyvän naisen elämä onkaan.

Niin. Vaikka naisilla on kaikenlaisia vaivoja, he vaikenevat niistä ja esitettävät selviytyjiä. Miksi? Koska vaihdevuosista ei puhuta.

Onneksi ovat toiset naiset. Vertaistuki on korvaamaton, sillä vaikka esitys alkoi suuresta rintaliivisodasta tavaratalossa, lopussa räjähtää jo yhteinen naisenergia.

Lue lisää

Teatteriarvio: Cabaret-musikaali on riemastuttavan rietas, mutta punainen tylli paljastaa myös raadollista pohdintaa nykyajasta

Tasa-arvo ei vielä toteudu teattereissa: ohjaajista ja käsikirjoittajista selkeästi suurin osa miehiä

Teatteriarvio: Jekyll & Hyde on aikamatka 1800-luvun Lontooseen, mutta tulkinta ei aivan tavoita musikaalin piinaavimpia kerroksia

Pääsin vihdoinkin teatteriin ja tältä se tuntuu korona-aikana