Näytelmä hiihtäjä Aino-Kaisa Saarisesta on hengästyttävä kuvaus ammattiurheilun hulluudesta - Arvostelut - Maaseudun Tulevaisuus
Arvostelut

Näytelmä hiihtäjä Aino-Kaisa Saarisesta on hengästyttävä kuvaus ammattiurheilun hulluudesta

Helsingin Kaupunginteatterin näytelmässä pohditaan menestymisen vaatimuksia.
Robert Seger
Aino-Kaisa Saarinen (Sanna-June Hyde) tavoittelee paikkaa latujen kuningattarena.

Mitä huippu-urheilijaksi asti treenaaminen vaatii? Mikä kaikki on jätettävä taaksensa, jos yrittää harpata korkeimmalle palkintokorokkeelle?

Helsingin Kaupunginteatterin Tahto-näytelmä kertoo hiihtäjä Aino-Kaisa Saarisen tarinan. Jo taaperona suksien päälle lykätty Saarinen lopetti hiihtouransa viime keväänä parinkymmenen vuoden uurastuksen jälkeen.

Aina Bergroth on kirjoittanut näytelmän Aino-Kaisan (Sanna-June Hyde) tunnolliseksi puurtajaksi, jonka itseluottamus ei kasva edes palkintokaapin täyttyessä.

Suomalaisten hiihtosankarien menestystä tarkemmin seuranneille Tahto tarjoaa muistojen matkan suurimpiin pettymyksiin ja riemukkaimpiin voittoihin. Lajiin vihkiytymätönkään ei tunne oloaan ulkopuoliseksi, sillä näytelmä ei kerro vain yhden hiihtäjän tarinan vaan jotain suurempaa.

Tahto pohtii ihmisen ja elämän rajoja. Missä omistautuminen vaihtuu itsekkyydeksi ja järjettömyydeksi? Kenellä on oikeus pyhittää elämänsä yhdelle asialle? Nykyään harrastajatkin rääkkäävät kroppaansa huippu-urheilijoiden tasoisilla treeneillä.

Eikä rakkaus–hulluus-jako rajoitu vain urheiluun. Varmasti aika moni kynäniekka, taidemaalari ja muusikko on joutunut selittelemään, miksi ei ole valmis hylkäämään intohimoaan ja siirtymään niin sanottuihin oikeisiin töihin.

Tahto on kauniin visuaalinen ja hengästyttävän urheilullinen näytelmä. Muutamia hieman irrallisia musiikkikohtauksia lukuun ottamatta se on ehjä kokonaisuus, joka jättää aivot raksuttamaan suurten kysymysten äärelle.

Tahto Helsingin Kaupunginteatterissa 14.5. saakka. Ohjaus: Sini Pesonen.

Lue lisää

Teatteriarvio: Cabaret-musikaali on riemastuttavan rietas, mutta punainen tylli paljastaa myös raadollista pohdintaa nykyajasta

Tasa-arvo ei vielä toteudu teattereissa: ohjaajista ja käsikirjoittajista selkeästi suurin osa miehiä

Teatteriarvio: Jekyll & Hyde on aikamatka 1800-luvun Lontooseen, mutta tulkinta ei aivan tavoita musikaalin piinaavimpia kerroksia

Pääsin vihdoinkin teatteriin ja tältä se tuntuu korona-aikana