Erä

Kun metsästäjällä menee hermot koiran paikannuslaitteen ohjelmiston kanssa, vika johtuu 80 prosentin todennäköisyydellä älypuhelimesta ja päivittämättömästä ohjelmistosta

Suomen koiratutkamarkkinoilla asiakkaat ovat jakautuneet kahteen leiriin ja ovat merkkiuskollisia, sanoo Trackerin markkinointipäällikkö Riikka-Tiina Sipilä.
Lari Lievonen
Ideaalitilanteessa ohjelmisto piirtää viivaa koiran liikkeistä koko ajan ja laskee esimerkiksi haukkutiheyttä, eikä herjaile turhia.

Ei liene liioittelua arvioida, että lähes jokaisella ajavalla ja pysäyttävällä koiralla on paikannuslaite, samoin usealla erirotuisella lintukoiralla.

Harvassa ovat metsästäjät, jotka kaivavat enää esiin harava-antennin ja yrittävät saada koiran matkassa kulkevan radiolähettimen signaaleja kiinni.

Paikannuslaitteiden tekniikka on kehittynyt huimin harppauksin ja lähes kaikki metsästäjät seuraavat koiransa kulkua älypuhelimen, tabletin tai käsigps-laitteen ruudulta.

Koiratutkamarkkinoilla kansainvälinen Garmin valmistaa pelkästään VHF-radiotekniikkaan perustuvia koirapaikantimia. Koiran kulkua seurataan käsigps-laitteen ruudulta.

Koska Garminin paikannus perustuu VHF-radiotekniikkaan, ei sen käyttötuen tarvitse huolehtia asiakkaiden älylaitteiden päivityksistä.

Toisin on kotimaisilla valmistajilla Trackerillä ja Ultracomilla. Tracker Oy:n markkinointipäällikkö Riikka-Tiina Sipilä nimeää paikannuslaitteen päivittämättömän ohjelmiston tyypillisimmäksi käyttöongelmien aiheuttajaksi ja syyksi, jonka vuoksi otetaan yhteyttä käyttötukeen.

"Valtaosa ongelmatilanteista ratkeaa ohjelmistopäivityksellä."

Ultracom Oy:n myyntipäällikkö Lasse Väyrynen on samaa mieltä Sipilän kanssa. Hän nimeää toiseksi ongelmaksi älypuhelinten asetukset ja ohjelmistolle myönnetyt rajalliset käyttöoikeudet.

Väyrynen arvioi, että älypuhelimesta ja älypuhelimen asetuksista johtuvien vikojen osuus on noin 80 prosenttia. Tämän lisäksi pannan mallista riippuen ongelmia aiheuttavat pantojen puhelinliittymät. Varsinaisten laitteeseen liittyvien vikojen määrät ovat pieniä, hän toteaa.

Ultracomin tuotekehitys ja tuotanto sijaitsevat Kempeleessä. Tracker kehittää tuotteita Oulunsalossa ja valmistaa ne Kontiolahdella.

Kotimaisten valmistajien päämarkkina ovat Pohjoismaat, vientiä on myös muualle Eurooppaan. Garminin tuotekehitysyksikkö on Yhdysvalloissa ja tuotanto Taiwanissa.

"Markkinoilta löytyy vielä potentiaalia. Uusien asiakkaiden lisäksi vanhaa laitekantaa vaihdetaan uusiin malleihin", sanoo Ultracomin Väyrynen.

Trackerin Sipilä kuvailee Suomen koiratutkamarkkinoiden asiakkaita merkkiuskollisiksi ja kahteen leiriin jakautuneiksi. Hän näkee Väyrysen tavoin, että markkinoilla on potentiaalia.

B-bark-tuotemerkillä koirien paikannuslaitteita valmistavasta Belectro Oy:stä tuli Trackerin tytäryhtiö tämän vuoden alussa.

Garmin on koirapaikannuslaitteiden valmistajista kansainvälisin. Se valmistaa monille eri markkina-alueille gps-paikantimia. Yrityksen Suomen markkinointipäällikkö Juha Kainua kertoo, että koirapaikantimet ovat yritykselle tärkeä tuoteryhmä.

Kainuan mukaan Suomen markkinoilla korostuu hirvenmetsästys ja metsästys seuduilla, joilla ei ole luotettavaa matkapuhelinverkkoa.

Lue lisää

Säheltävällä koiralla voi teoriassa olla adhd, mutta todennäköisemmin sitä vaivaa järkevän tekemisen puute

Ultracom ja Tracker yrityskaupalla saman katon alle – voimien yhdistämisellä tavoitellaan kasvua Euroopasta ja kansainvälisten kilpailijoiden haastamista

"Koira oppii päiväkodissa sosiaalisia taitoja samalla tavalla kuin lapsikin" – koirien päiväkodit ovat yleistyneet kaikkialla Suomessa

Villisikasaaliista jopa lähes puolet kaadettu koirajahdissa tänä syksynä – koko maan saalismäärä on merkittävästi suurempi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan