Maaseudun Tulevaisuus

Hinta ohjaa suomalaista verkkoshoppailijaa

Maaseudun Tulevaisuus 05.05.2015

Yli kuusikymppiset miehet ovat vähiten innostuneita verkko-ostosten tekemisestä. Toisaalta he ovat verkkokaupan asiakkaista kaikkein hintatietoisimpia.


Jaana Kankaanpää
Suomalainen ostaa verkosta eniten elektroniikkaa ja vaatteita, kertoo Kaupan liiton selvitys.

Yli puolet suomalaisista kertoo haluavansa ostaa vähittäiskaupan tuotteita kotimaisista verkkokaupoista. Todellisuudessa ostokset kuitenkin tehdään hinnan perusteella, kertoo tuore tutkimus.

Noin 80 prosenttia suomalaisista valitsee verkkokaupan hinnan perusteella. Valikoimat ja toimituskulut ovat seuraavaksi tärkeimmät valintaperusteet, kertoo pääekonomisti Jaana Kurjenoja Kaupan liitosta.

Kaupan kotimaisuudella oli merkitystä vain 13 prosentille.

Kurjenoja esitteli tiistaina kaupan digipäivässä tutkimusta, jossa selvitettiin, miten suomalaiset kuluttajat ostavat vähittäiskaupan tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista.

Kotimaisuuden merkitys pienenee mitä vanhemmista on kyse. Yli 65-vuotiaista suomalaisista verkkokaupoista haluaisi ostaa lähes 70 prosenttia.  Pääkaupunkiseudulla kotimaisuus houkuttelee maaseutua vähemmän.

Tutkimuksessa verkkokaupan kotimaa määriteltiin sen perusteella, missä yhtiön pääkonttori sijaitsee. Verkkokaupan kielellä ei juuri ole kielitaitoisille suomalaisille merkitystä, mutta ostoksia tehdään mielellään suomenkielisillä sivuilla.

Tutkimuksessa oli mukana 3 600 iältään 15:stä yli 65-vuotiaaseen verkkokuluttajaa. Valmiiksi oli määritelty 168 verkkokauppaa, mutta vastaajat luettelivat satoja muita, Kurjenoja kertoo.

 

Kaupan digipäivää voi seurata Twitterissä #kaupandigi

Aiheeseen liittyvät artikkelit