Ihmiset & kulttuuri

Animalian pakopelissä eläintuotanto näyttäytyy verisinä rätteinä ja dramaattisena äänimaailmana

Animalia toteuttaa vuoden 2017 kesäkiertueensa ohella pakopelin. Pelillä järjestö pyrkii tuomaan tehotuotannon olosuhteet pelaajan silmien eteen.
Lari Lievonen
Pako eläintilalta -peli suoritetaan mustan teltan sisällä.

Animalia on tehnyt oman pakopelin, jossa osallistuja pyrkii löytämään tien ulos eläintilalta 30 minuutissa.

Toisin kuin toimittajan ennakko-oletuksena oli, pakopelin tarkoitus ei ole kuvata eläimen pakenemista tilalta. Juonen pääroolissa on ihminen, joka haluaa asentaa eläintilalle salaa videokameran.

Peli sijoittuu vuodelle 2020. Uusi eläinsuojelulaki on juuri tullut voimaan. Laki sisältää kattavan ja kansalaisille avoimen valvonnan eläintiloille. Kaikki tilat eivät kuitenkaan suostu noudattamaan valvontaa.

Pelin ideana on mennä telttaan – eli kuvitteelliselle Litovaaran pahamaineiselle tilalle – käynnistää valvontakamera, ratkoa perättäisiä numerosarja-arvoituksia, ja lopulta laittaa viimeinen numerosarja numerolukkoon, jolloin ovi avautuu ja pakoreitti on selvä.

Animalian verkkosivujen mukaan kokemuksellisen pakopelin on tarkoitus viedä pelaaja suomalaisen tehotuotannon olosuhteisiin. Eläintuotannon epäkohdat konkretisoituvat, kun pelaajat etsivät ulospääsyä suljetusta ja uhkaavasta tilasta. Vaikka pelaajat ovat siis pelissäkin ihmisen roolissa, halutaan heissä herättää eläinten kokemusmaailmaa esiin.

Animalian toimisto sijaitsee Helsingin Sörnäisissä. Toimiston sisälle astuessa silmien eteen osuu heti aulassa oleva musta teltta, joka toimii pakopelinä. Sivupöydällä on juomia sekä vegaanista naposteltavaa. Henkilökunta antaa ensin ohjeet ja sen jälkeen päästää osallistujat telttaan.

Teltan sisällä on hämärää. Teltan mustat seinät tekevät yleisilmeen kieltämättä hieman uhkaavaksi. Kun katsoo ympärille, voi nähdä vanhan näköisen arkun, kaapin, ja kauhtuneen takin naulassa. Pöydällä on ämpäri, jossa lojuu verinen rätti. Kaapin sisältä paljastuu säiliö, jossa lukee "raadot".

Toimittajan ja kuvaajan lisäksi peliin osallistuvat Tea Askolin ja Silver Ole. Neljälle henkilölle tila on yllättävän ahdas. Kampanjavastaava Veikka Lahtinen kertoo, että tällä pyritään tuomaan esiin eläinten kokemusta ahtaista olosuhteista.

Äänimaailma lisää pelin dramatiikkaa. Ääntä on vaikea kuvailla. Se on epämääräinen sekoitus jännitystä yläpitävää taustamusiikkia yhdistettynä eläinten äännähtelyihin. Eläinten äännähtelyt eivät kuulosta tyytyväisen eläimen ääniltä.

Itse peli on haastava, mutta onnistumme pääsemään ulos ennätysajassa – tätä ei tosin voi laittaa toimittajan ansioksi.

Kokonaisuus äänimaailmoineen, raatosäiliöineen ja verisine rätteineen on hämmentävä. Tila muistuttaa enemmänkin huonoa teurastamoa kuin eläintilaa. Pelin luonteeseen toki kuuluu jännitys ja draamankaari, mutta tuleeko se samalla antaneeksi harhaanjohtavan kuvan suomalaisesta eläintilasta?

"Tarkoitus ei ole väittää, että kaikilla tiloilla on huonosti asiat", Lahtinen kertoo.

Animalia haluaa tietyt minimit uuteen eläinsuojelulakiin, kuten emakkohäkkien, parsinavetoiden ja turkistarhauksen kiellon sekä kansalaisille mahdollisuuden avoimeen valvontaan kotieläintiloilla ja teurastamoilla.

"Tällä pelillä haluamme tuoda valmisteilla olevan eläinlain uudella tavalla esille", Lahtinen kuvaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Animalian Erja Laakkonen ei tapa edes itikoita – "Kannanhoidollista metsästystä on vaikea ymmärtää"

Animalian uusi puheenjohtaja haluaisi eroon häkkikasvatuksesta "Eläinsuojelulakia pitäisi uudistaa nykyistä kunnianhimoisemmin"

Animalia vaatii kieltämään kalojen tainnuttamisen hiilidioksidilla