Ihmiset & kulttuuri

Vähennä sinistä valoa – ruudut pois käytöstä ainakin sänkyyn mentyä

Jos katselee älylaitetta ennen nukkumaanmenoa, sen näyttö kannattaa säätää yöasentoon.
Juho Leskinen
Vaikka näytön voi säätää vähemmän haittaavaan yöasentoon, uni häiriintyy silti vähiten, kun ei katsele mitään näyttöruutua ainakaan enää sängyssä.

Puhelinten ja muiden älylaitteiden ruutujen tuottama sininen valo vähentää melatoniinin tuotantoa, mikä haittaa nukahtamista. Amerikkalainen tutkijaryhmä osoitti, että sinisen valon osuuden pienentäminen puhelinten näytöissä auttaa ongelmaan. Tutkimuksessa testattiin myös sinistä valoa suodattavien silmälasien vaikutuksia. Maksimaalinen sinisen poisto näytöistä vähensi melatoniinin tuotannon häirintää jopa 93 prosenttia. Sinistä suodattavilla silmälaseilla päästiin parhaimmillaan vain 33 prosentin tehoon.

Jos katselee älylaitetta ennen nukkumaanmenoa, sen näyttö kannattaa säätää yöasentoon. E-kirjojen lukemiseen lämpimät värisävyt sopivat erityisen hyvin. Kun asettaa ajastimen huolehtimaan näytön säädöstä, asia ei pääse unohtumaan. Vähiten uni kuitenkin häiriintyy, kun ei katsele mitään näyttöruutua ainakaan enää sängyssä.

Lue myös:

Unen eri vaiheet tehostavat oppimista

Päivärytmistä huolehtiminen kannattaa niin etätyössä kuin muillakin syksyn pimetessä

Kirjoittaja on lääketieteen tohtori.
Lue lisää

Kumpi on parempi havaintokyvylle: liian vähän vai liian paljon unta?

Influenssa lisää erilaisia sydänongelmia – rokotus on kaikkein tehokkain suojautumiskeino

Miten tehokkaasti eri maskit pysäyttävät pisaroita? Yllättävin tulos saatiin fleecekankaisesta huivista

Korona-ajan etätyö toi hyviä asioita – päivärytmistä huolehtiminen auttaa jaksamaan valon vähetessä