Ihmiset & kulttuuri

Teatteriarvio: Korkokenkiin hullaantuneet miehet purkavat isäsuhdettaan Tampereen Työväen Teatterissa

Esitys on kokonaisuudessaan nautinnollinen ja sopii hyvin pikkujouluaikaan.
Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri
Lola ja enkelit valaisevat kaamosaikaa. Kinky Boots on nyt nähtävissä Tampereen Työväen Teatterissa.

Menestysmusikaali Kinky Boots on nyt nähtävissä Tampereen Työväen Teatterin lavalla. Sen taustavoimissa on paljon samoja henkilöitä kuin Helsingin Kaupunginteatterissa 30.8.2018 ensi-iltansa saaneessa versiossa.

Pääosia esittävät Petrus Kähkönen (Charlie Price) ja Lauri Mikkola (Lola/Simon) loistavat jo Helsingissä kertyneen kokemuksen turvin. Se sijaan osa muista näyttelijöistä esittää roolinsa hieman hätiköiden, mikä rikkoo illuusiota ja vaikeuttaa näytelmän maailmaan eläytymistä.

Tarina kertoo rakennemuutoksen kouriin joutuneesta kenkätehtaasta. Price alkaa tehdä yhteistyötä drag-artisti Lolan kanssa löytääkseen perheyritykselleen uuden suunnan.

Elokuva Kinky Boots ilmestyi jo vuonna 2005. Musikaaliversio sai ensi-iltansa vuonna 2012.

Tarina on ehtinyt hieman vanhentua ja sen päivittämistä olisi kannattanut miettiä.

Esimerkiksi se, että kenkätehtaan uusia tuotteita perustellaan aikuisen miehen painolla verrattuna naisen painoon, tuntuu varsin vanhanaikaiselta. Myös naisia on hyvin eri painoisia. Olisiko ollut järkevämpää muokata dialogia puhumaan miesten ja naisten erilaisista kengän ko`oista?

Ajankohtaa olisi voinut tuoda esityksessä enemmän esiin. 2000-luvun alussa drag queenit olivat ehkä vielä marginaalinen asiakasryhmä, mutta nykyisin sukupuolirooleilla leikkiminen alkaa olla jo valtavirtaa. On siis vaikea uskoa, että kukaan aikaansa seuraava kenkätehtailija olisi yllättynyt kohderyhmän potentiaalista.

Musikaalissa on ongelmia myös feministisestä näkökulmasta katsottuna. Se keskittyy kahden miehen väliseen suhteeseen ja yhteistyöhön, johon kaikki muut hahmot liittyvät.

Näytelmä ei oman havaintoni mukaan läpäise Bechdel-testiä. Siinä ei siis ole kahta nimettyä naishahmoa, jotka keskustelisivat koko musikaalin ajan edes kerran jostain muusta kuin miehistä.

Lola on naiseksi pukeutuva mies, jonka konflikti isänsä kanssa rakentaa kaaren koko tarinalle. Enemmän kuin sukupuoli- tai seksuaalivähemmistöistä, naisten ja miesten välisistä eroista tai paikasta yhteiskunnassa, Kinky Boots puhuukin isä–poika-suhteesta. Erityisesti se saa pohtimaan, miten paljon isät ja pojat ovat valmiita uhraamaan pitääkseen yllä perinteistä ”miehen mallia”.

Esitys on kokonaisuudessaan nautinnollinen ja sopii hyvin pikkujouluaikaan. Aina, kun Lolan enkelit tulevat lavalle, leviää kasvoille spontaani hymy.

Kinky Boots Tampereen Työväen Teatterissa 8.5.2021 asti. Ohjaus: Samuel Harjanne.

Lue lisää

Putous-tähti ei anna muiden antamien leimojen määritellä itseään

Christoffer Strandberg esiintyy Putouksessa omana itsenään, mutta viihde edellä – "Jos on julkisesti homo ja suomenruotsalainen, pitääkö aina edustaa näitä ryhmiä?"

Arvio: Kinky Boots -musikaali säkenöi ja opettaa, että kuka tahansa voi kulkea upeasti kimaltavissa korkokengissä

Ari-Pekka Liukkonen jäi satasen vapaauinnin alkueriin