Ihmiset & kulttuuri

Vaateyrittäjän epävarmuus nousi koronakeväänä potenssiin sata, alihankkijoiden verkosto kantoi – "Vie ison stressin pois, kun tietää, että jokainen hoitaa oman tonttinsa"

Koronavuosi oli Maija Nuppulalle henkisesti rankempi kuin kolme ensimmäistä vuotta, jolloin kannattavuus oli tiukilla.
Kari Salonen
"Meillä on täällä Mathildedalissa kokonaisuus. Jos kylän ravintolat ja kahvilat ovat kiinni, ihmiset eivät saa ruokaa tai kahvia. Se vaikuttaa myös meihin muihin yrittäjiin, vaikka periaatteessa myymälät olisivatkin auki", Maija Nuppula sanoo toivoen että uudet kovat koronarajoitukset vältetään.

Maija Nuppula valmistautuu vaateyrityksensä juhlavuoteen luottavaisin, mutta samalla myös hämmentynein mielin.

"Olen aina yrittänyt varautua niin, että kaikkea voi tapahtua. Tällaista maailmanlaajuista muutosta en osannut ajatella. Enkä varsinkaan, että se iskee ihan muutamassa viikossa."

"Jos yrittäjänä aina on epävarmaa, nyt se on ollut potenssiin sata."

Salon Mathildedalissa toimiva Second Chance valmistaa kaikki tuotteensa pieninä sarjoina kotimaassa. Nuppula suunnittelee vaatteet kuoseja ja niiden värejä myöten. Kaavoitus, kankaiden kuosien painotyöt sekä ompelu ovat pk-yrittäjien hoidossa.

Nansolla vaatesuunnittelijana toiminut Nuppula perusti työkaverinsa Mirkka Maaningan kanssa yrityksen tarkalleen ottaen jo 2008, aluksi palkkatyön ohessa. Itsenäiseksi, päätoimiseksi yrittäjäksi hän ryhtyi kymmenen vuotta sitten.

"Kun Mirkka jäi pois, otin velat ja riskin. Pelko toimeentulosta ja siitä, saanko kaikki laskut maksettua, painoi. Onneksi myynti alkoi aika pian mennä hyvin ja sain yrityksen kannattavaksi", hän kertaa alkutaivalta.

Maija Nuppula näkee kotimaisten brändien yhteistyön tärkeäksi vastavoimaksi isoille kansainvälisille merkeille: "Iso muutos syntyy vain, että saataisiin kuluttamista muutettua kotimaisempaan, eettisempään ja harkitsevampaan suuntaan."

Maija Nuppula

Siirtyi vaatesuunnittelijasta eettisten vaatteiden suunnittelijaksi ensin palkkatyön ohessa vuonna 2008.Second Chance -yritys on toiminut vuodesta 2011.Asuu ja pitää myymälää Salon Mathildedalissa.Perheeseen kuuluvat puoliso ja kissa.Harrastukset: liikunta ja mökkeily."Olen pitänyt yrittäjänä koko ajan kiinni siitä, että on muutakin kuin työ. Liikun paljon metsässä. Saan sieltä ideoita ja sielu lepää."

Viime keväänä yrityksen ainoa myymälä Mathidedalin ruukkikylässä oli laitettava koronasäppiin. Pääsiäinen ja kevät ovat myynnissä tärkeät. Niiden kynnyksellä hyvin stressiä sietävälle Nuppulalle iski lamaannus.

"En saanut varmaan mitään tehtyä viikkoon. Tuli ajatus, että tässä tämä firma nyt menee kymmenen vuoden jälkeen."

Sitten hän tajusi, että vakioasiakkaita on ja verkkokauppa toimii hyvin. Kumpaakaan ei tarvinnut taikoa tyhjästä pakon edessä.

"Keskityin verkkokauppaan. Parantelin sen sujuvuutta ja lisäsin uusia tuoteryhmiä ja tuotteita. Tein kampanjoita someen."

Myynti nousi. Nuppula päätyi pitämään myymälänsä kiinni koko kevään.

"Tuntui väärältä, että olisin markkinoinut, että tulkaa tänne samaan aikaan, kun suositettiin välttämään matkustamista. Yritin myös pitää vapaita ja ladata akkuja."

Voimia tarvittiinkin. Myymälä oli kesän auki joka päivä ja päivät olivat vilkkaita.

"Sen jälkeen on mennyt hyvin. Myynnillisesti vuosi oli historian paras."

Loppuvuodesta tuli vielä uusi isku. Pitkäaikaisen yhteistyökumppanin yrittäjistä toinen menehtyi äkillisesti. Se pysäytti uudelleen.

Kaikista alihankkijoista on tullut Maija Nuppulalle ystäviä.

"Yrittäjyydessä on kivaa juuri se, että saa tavallaan ympärilleen oman tiimin. Kun yhteisestä työstä kasvaa ystävyys, niin luotat kaikkiin. Vie ison stressin pois, kun tietää, että jokainen hoitaa oman tonttinsa."

Kari Salonen
Kymmenen vuotista taivalta juhlistaa brändivideo Second Chancen tuotantoketjusta alihankkijoineen. Siinä esitellään yhden malliston taival suunnittelusta hyllyyn

Maija Nuppula sanoo selviävänsä ajattelemalla, että epävarmuudesta koituu ajan kanssa myös jotain hyvää. Suomalaiset ovat ruvenneet ajattelemaan enemmän kotiin päin.

"Toivon, että kulutustottumus muuttuisi kokonaan eikä vain niin, että muistetaan kotimaisuus, kestävyys ja eettisyys nyt kun on tämä kriisi."

Juhlavuonna Second Chancen tuotantoketjusta alihankkijoineen tehdään brändivideo. Nykyinen verkosto ulottuu Salosta Nokiaile, Orivedelle, Hattulaan ja Pälkäneen Aitooseen.

"En halua, että vain suunnittelija nostetaan esiin. Jokaisen ammattilaisen osa on tärkeä. Siksi videolla esitellään mallisto ja miten sen valmistuu suunnittelusta kaupan hyllyyn."

Yritys tunnetaan siitä, että noin 80 prosenttia sen materiaaleista on teollisuudelta yli jäänyttä, korkealaatuista kotimaassa valmistettua ja värjättyä neulosta. Ylijäämäneuvos tulee Nansolta ja uusi neuvos Orneuleelta.

"Ajattelen kaikessa toiminnassa hävikkiä. Ettei tehtäisi turhaa ja jäisi vaatteita varastoon notkumaan", Nuppula kertoo yrityksen lähtöideasta.

Vaatealalla mallistot tehdään vuosi etukäteen. Iso osa tavarasta päätyy alemyyntiin tai peräti jätevuoriksi.

Silti jokainen vuosi on erilainen. Jos on helteet, tarvitsisi olla hellevaatetta ja kylmällä ei. Koronavuonna ei tarvittu juhlavampia vaatteita, sen sijaan legginsejä tehtiin kotoiluun lisää.

"Alihankkijat ovat kanssani joustavia. Pystyn suunnittelemaan mallistot lähempänä sesonkia ja tekemään ripeämmin muutoksia."

Kari Salonen
"Toivon, että kulutustottumus muuttuisi kokonaan eikä vain niin, että muistetaan kotimaisuus, kestävyys ja eettisyys nyt kun on tämä kriisi", Maija Nuppula sanoo.

Jälleenmyyjien verkostosta yrittäjä luopui pari vuotta sitten. Syynä oli sekä oman työmäärän rajaaminen myös materiaalin rajallisuus.

"Jotkut kuosit, värit ja tuotteet ostettiin loppuun ennen uutta sesonkia, ja jouduin myymään omassa myymälässä ei-oota."

Kun koronavuonna osalla kivijalkakaupoista on mennyt tosi huonosti, aikanaan vaikea päätös osoittautui nyt hyväksi ratkaisuksi.

Yrittäjän taival on ollut vielä enemmän uuden oppimista kuin vaatesuunnittelijan ja yrittäjän koulutukset käynyt Maija Nuppula aloittaessaan ajatteli.

"Ei saa tipahtaa kelkasta ja pitää olla selvillä, miten kaikki muuttuvat. Joutuu tekemään asioita, joita ei välttämättä heti osaa ja myös töitä, joista ei tykkää yhtään, mutta hoidettava nekin on."

Muiden eettisten ja pienten kotimaisten merkkien kilpailua hän ei sen sijaan pelkää vaan pitää toivottavana, että yrityksiä syntyy lisää.

"Toivoisin vielä enemmän keskinäistä yhteistyötä. Meidän yhteisiä kilpailijoita ovat isot kansainväliset yritykset. Iso muutos syntyy vain, että saataisiin kuluttamista muutettua kotimaisempaan, eettisempään ja harkitsevampaan suuntaan."

Kari Salonen
Second Chancen materiaalit ovat teollisuudelta yli jäänyttä, korkealaatuista kotimaassa neulottua ja värjättyä neulosta.

Lue lisää

Söin täällä: Mathildan Marinassa ahvenfileiden alla odotti yllätys

Maalaiskylä lumosi hesalaiset – lastensuojelijasta tuli oluenpanija ja asiakkuusjohtajasta kyläleipuri

Matildankartano kehitti oman leipäjuuren: "Sitä ruokitaan kerran tai jopa pari kertaa päivässä – reissuun ei voi lähteä, ellei palkkaa juurenhoitajaa"

Kommentti: Pieni on kaunista