Ihmiset & kulttuuri

Kuinka monesta muovipullosta saadaan T-paita? – Tokmannilta myyntiin kierrätetyistä muovipulloista valmistettu vaate- ja asustemallisto

Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni tiedottaa tuoneensa myyntiin kansainvälisen Trashcode-brändin vaate- ja asustemalliston, jonka tuotteiden valmistuksessa on käytetty kierrätettyjä PET-muovipulloja. Tokmanni hyödyntää 12-osaista uutuusmallistoa myös Aalto-yliopiston johtamassa FINIX-tutkimushankkeessa.
Trashcode-mallisto on ajattoman selkeä.

Ajattoman selkeä Trashcode-mallisto sisältää kaksi t-paitaa, tunikaa, jakkua, sifonkihuivia ja kangaskassia sekä kahdet leveälahkeiset housut, Tokmanni kertoo tiedotteessaan.

Mustaa, valkoista sekä eläinkuosia toistavan malliston tuotteiden avulla on helppo luoda ja yhdistellä tyylikkäitä asukokonaisuuksia niin muodollisiin kuin rentoihinkin tilaisuuksiin.

Uutuusmallistossa yhteen jakkuun on käytetty 15, housuihin 12 ja tunikaan 11 muovipulloa. Jokaiseen T-paitaan, huiviin ja laukkuun muovipulloja on käytetty kuusi kappaletta.

Trashcoden GRS-sertifioitujen tuotteiden polyesteri on valmistettu suurelta osin kierrätetyistä PET-muovipulloista, tiedote kertoo.

Kierrätysmuovipulloista tehdään ensin hiutaleita ja myöhemmin kuitua, lankaa ja kangasta.

Trashcode kertoo tiedotteessa, että tällä menetelmällä valmistetun kierrätyspolyesterin tuotanto kuluttaa 70 prosenttia vähemmän energiaa, 75 prosenttia vähemmän hiilidioksidia ja 86 prosenttia vähemmän vettä kuin tavallisen polyesterin tuotanto.

"Tuotteisiin ja niiden toimitusketjun läpinäkyvyyteen liittyvät asiat herättävät yhä enemmän kiinnostusta kuluttajissa. Me Tokmannilla haluamme vastata asiakkaidemme toiveisiin ja tuoda yhä vastuullisempia valintoja kaikkien ulottuville. Kiertotaloutta tukevan ja toimitusketjua verkossa avaavan Trashcoden uutuusmallisto on yksi mielenkiintoinen esimerkki tästä", Tokmannin pukeutumisen ostoryhmäpäällikkö Timo Karanko toteaa tiedotteessa.

Trashcode-malliston tuotteiden kankaat ovat muovipulloista ja polyesterikangasjätteistä tekstiilejä valmistavan Waste2Wearin käsialaa. Malliston tuotteet on valmistettu BSCI-auditoiduissa tehtaissa: t-paidat Intiassa ja muut tuotteet Kiinassa.

Mahdollisimman hyvän istuvuuden takaamiseksi ja suomalaisten asiakkaiden mieltymyksiin vastaamiseksi uutuusmalliston vaatteet on suunniteltu ja mitoitettu yhteistyössä Tokmannin pukeutumisen ammattilaisten kanssa, tiedotteessa kerrotaan.

Vaatteita on saatavilla koossa S–XL, ja asusteet ovat yhden koon tuotteita.

Uutuudet saapuivat myyntiin Tokmannin noin 180 myymälään ja verkkokauppaan huhtikuun puolivälissä.

Tokmanni on mallistolla mukana Aalto-yliopiston FINIX-tutkimushankkeessa, jossa kehitetään elinkaaritiedon hallintasovellusta, tiedotteessa mainitaan.

Tokmanni syöttää tutkimushankkeessa kehitettävään sovellukseen tietoa esimerkiksi malliston vaatteiden valmistusmateriaaleista ja alkuperästä, vaatteissa käytetyistä kemikaaleista sekä vaatteisiin liittyvistä työoloista.

Näin tekstiilien hankintaketjujen jäljitettävyys kasvaa, mikä on edellytys niiden vastuullisuuden kehittämiselle.

Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama monitieteinen FINIX-tutkimushanke tähtää systeemiseen muutokseen tekstiilialalla. Systeeminen muutos tarkoittaa sitä, että koko alan toimintalogiikka muuttuu: liiketoimintamallit, käytettävät materiaalit, tapamme ostaa ja kierrättää vaatteita. Muutosta tukee digitaalisuus.

"Pidämme FINIX-tutkimushankkeeseen liittyvää yhteistyötämme Aalto-yliopiston kanssa erittäin mielenkiintoisena ja tärkeänä. Tokmanni on yksi suurimmista pukeutumisen tuotteiden myyjistä Suomessa, ja meillä on erinomainen mahdollisuus tarjota tutkimushankkeen kannalta merkittävää tietoa ja olla mukana kehittämässä tekstiilialan vastuullisuutta", Karanko kertoo tiedotteessa.

Lue lisää

TALOUDESTA LYHYESTI

Päivittäistavarakaupan alamäki jatkuu

Tokmanni kampesi alkuvuoden vertailukelpoisen liikevoiton plussalle – ensi kertaa historiassaan

Tokmanni kasvatti tulostaan roimasti – ennustaa vuodelle vahvaa kasvua