Ihmiset & kulttuuri

Vaaleansininen auto tuo jäätelön mökkitielle

Aurinkoinen sää ja mökkikausi tuo kuhinaa jäätelöautolle.
Sanne Katainen
Joutsalainen Laura Heinonen (oik.) ja helsinkiläinen nelivuotias Säde Tujunen tekivät ostoksia jäätelöautolla. Jäätelöautoa kuljetti Satu Lehtinen (vas.)

Jäätelöauton lurituksen tunnistaa moni. Tänäkin kesänä tunnusmusiikkia kuullaan noin 7000 reitillä, kertoo Jätskiauto Oy:n toimitusjohtaja Veijo Laitinen.

Yhteensä vaaleansinisiä autoja huristelee teillä 64 kappaletta. Laitisen mukaan kymmenkunta niistä on tosin vara-autoina eivätkä aktiivisesti liikenteessä.

Reittejä on käytännössä Hangosta Inariin ja vaaleansiniseen jäätelöautoon saattaa törmätä mökkitielläkin. Autot ovat liikkeessä maaliskuusta syyskuuhun.

Laitisen mukaan koululaisten kesälomien alussa myynnissä näkyy lomien alkaminen positiivisesti kaikilla reiteillä.  Juhannuksen jälkeen ja heinäkuussa eli suosituimpaan mökkeilyaikaan myynnit kuitenkin nousevat selvästi maaseutureiteillä.

Ajokauden suurimmat asiakasmäärät ovatkin heinäkuussa maaseutureiteillä. Laitinen kuitenkin painottaa, että reittikohtaista vaihtelua on.

"Jos mökkiläisiä on paljon, niin kyllähän se myynnissä näkyy", Lahtinen myöntää.

Kolmatta kesää jäätelöä myyvä Satu Lehtinen kertoo myös huomanneensa mökkiläisten vaikutuksen myyntiin. Sadesäällä jäätelöautolla käynti saattaa jäädä väliin, mutta hyvällä säällä ollaan paljon ulkona ja huomataan kun jäätelöauto lähestyy.

"Aurinko tekee ihmeitä."

Nykyisin maanteitä suhaavat jäätelöautot kuuluvat Suomen Jätskiauto Oy: ketjuun. Käytännössä jäätelön myyntiä hoitaa useampi franchising-yrittäjä, joiden kesken Suomi on jaettu alueisiin.

1990-luvulta vuoteen 2013 jäätelöautoja liikennöi Kotijäätelö Oy. Kun Kotijäätelö lopetti jäätelön myynnin, perustettiin Suomen Jätskiauto Oy, joka aloitti jäätelöiden myynnin ja liikennöinnin vuonna 2014.

Sesongin aikana jäätelöiden kuljetus työllistää hieman alle 120 henkilöä.

"Siitä kun aloitettiin, niin onhan reitistö valtavasti levinnyt ja tuotevalikoima kasvanut.", kertoo Laitinen. Jäätelön lisäksi myyntiin on tullut erilaisia valmispakasteita kuten piirakoita ja pasteijoita.

"Loputtomasti ei voi kuitenkaan lisätä tai tihentää reittejä, koska täytyy sitten tasapainoilla sen kannattavuuden kanssa."

Koronapandemian vaikutuksista kysyttäessä Laitinen miettii hetken ja toteaa vaikutusten olleen itse asiassa positiivisia. Myynti jäätelöautosta on kasvanut lähes 60 prosenttia kaudella 2020 ja tahti on jatkunut samalla tasolla myös tänä kesänä.

Myynnissä olevat jäätelöt tulevat pääosin Suomesta ja Ruotsista, mutta lisäksi niitä tulee muun muassa Saksasta, Hollannista ja Espanjasta.

Jäätelöauton valikoima on koko maassa sama ja myyntiin tulevaa jäätelöä voi ostaa Hangosta Inariin.

Laitisen mukaan tämä hankaloittaa sopimusten tekemistä paikallisten pientuottajien kanssa.

"Usein on kysytty, että otettaisiinko valikoimaan jotakin. Usein se kuitenkin kaatuu siihen, ettei tuotantokapasiteetti riitä tarpeeksi suureen määrään."

Ostoksissa on Laitisen mukaan eroa kaupunkien ja haja-asutusalueiden välillä. Maaseudulla kertaostokset ovat keskimäärin suurempia ja esimerkiksi paistovalmiita tuotteita kuten pasteijoita myydään enemmän.

Syyksi hän arvelee pitkää kauppamatkaa, jonka aikana kaupasta ostettu jäätelö ehtisi sulaa. Maalla ihmisillä saattaa olla myös isompia pakastimia, joihin mahtuu kerralla enemmän

"Maaseudulla kysytään keskimäärin enemmän myös valmistusmaata. Osa tekee ostopäätöksen sen perusteella."

Nykyteknologia on tullut myös jäätelöautoihin. Nykyään auton matkaa voi seurata reaaliajassa Jätskiauton nettisivuilta löytyvän kartan avulla.

Jäätelöautoja liikkuu tänä kesänä noin 7 000 reitillä.
Lue lisää

Jätskiauto hakee uusia yrittäjiä

Jousiampuja Antti Vikströmin olympiaurakka päättyi kyyneliin – välinemurheet pakottivat turvautumaan varajousen varajouseen

Neljänsissä olympialaisissaan kilpaileva Mäkelä-Nummela sijalla 18 kahden sarjan jälkeen, finaalipaikkaan kahden kiekon ero

Petäjä-Sirén otti kymmenennen sijan päivän avauslähdössä