Ihmiset & kulttuuri

Tiedätkö pituutesi? Moni muistelee kouluaikaisia mittauslukuja, mutta oikea tieto voi paljastaa salakavalan sairauden

Useiden senttimetrien painumaan pitää herätä. D-vitamiinilisää suositellaan nyt myös suolistosairauksia poteville.
Saara Lavi
Liikunta on avainasemassa osteoporoosin torjunnassa.

Kuinka pitkä olet?

Moni vastaa ulkomuistista sen pituuden, joka mitattiin viimeksi. Naisilla tulos on useimmiten koulu- ja miehillä armeija-ajoilta.

Jos mittaus tehtäisiin nyt, moni yllättyisi. Luustoliiton mukaan ihmisen pituus voi lyhentyä jopa sentin tai kaksi ikääntymisen myötä. Jos pituus on painunut neljä senttimetriä tai enemmän, kyseessä voi olla osteoporoosin aiheuttama nikamamurtuma. Sen toteamiseen tarvitaan yleensä röntgenkuva, sillä murtumaa ei välttämättä huomaa itse. Se voi olla oireeton tai tuntua vain ohimenevänä selkäkipuna, jota luulee noidannuoleksi.

Nikamamurtuma voi kuitenkin altistaa uusille murtumille ja seuraavalle nikamamurtumalle. Murtumista voi kieliä kumara asento, joka puolestaan hankaloittaa kävelemistä ja tasapainon pitämistä. Jos kaatuu, voi tulla lonkkamurtuma. Siksi Luustoliitto kehottaa itse kutakin seuraamaan säännöllisesti omaa pituuttaan.

Liiton mukaan osteoporoosia sairastaa 400 000 suomalaista ja luuston haurastumisesta johtuvia murtumia tulee jopa 40 000 vuosittain. Koska osteoporoosi on tunnettu vain vähän aikaa, vanhemmilla sukupolvilla on saattanut olla tietämättään osteoporoosi.

Luuston pitäisi kestää tavallisessa arjessa tulevat kolhut ja tärähdykset. Jos luu murtuu, kun kompastuu tai jos putoaa alle metrin korkeudesta, voi kyseessä olla osteoporoottinen murtuma.

Luu saavuttaa huppumassan noin 30 vuoden iässä, ja luuston rakenne periytyy 60–80 prosenttisesti.

Luuston kuntoon ja osteoporoosin torjuntaan voi vaikuttaa itsekin. Keskeisiä keinoja ovat liikunta, normaali paino, monipuolinen ravinto ja riittävä kalsiumin ja proteiinin saanti sekä tupakoinnin lopettaminen.

Liikunnan tulee olla monipuolista ja sisältää tärinää ja värinää, vääntöä ja kääntöä.

Luuston tarvitsemaa kalsiumia saadaan melko hyvin maitovalmisteista, mutta jos niitä ei käytä, pitää ottaa kalsiumlisää ja kalsiumin imeytymiseksi D-vitamiinia. D-vitamiinia syntyy tavallisesti iholla auringonvalossa ja sitä saa maitotuotteiden lisäksi ruokarasvoista, kalasta, kananmunasta ja hiukan myös sienistä, erityisesti vahveroista.

Erityisesti iäkkäille on tärkeää D-vitamiinin riittävä saanti kalsiumlisän kanssa.

Myös sairaudet lisäävät osteoporoosin riskiä. Syynä on itse sairaus tai siitä johtuva huono syöminen.

Siksi esimerkiksi viime vuosina yleistyneissä tulehduksellisissa suolistosairauksissa eli IBD-sairauksissa, kuten haavaisessa paksusuolentulehduksessa ja Crohnin taudissa suositellaan nyt D-vitamiinilisää. Emeritusprofessori ja HUS:in Vatsakeskuksen tutkija Martti Färkkilä suosittelee kaikille IBD-potilaille vähintään 20 mikrogramman D-vitamiinilisää. Perusteluna on, että D-vitamiini rauhoittaa tulehdusta, matalat D-vitamiinitasot voivat altistaa IBD:lle ja luusto tarvitsee D-vitamiinia.

Tupakointi lisää osteoporoosin riskiä ja kaksinkertaistaa lonkkamurtumariskin, koska se pienentää luumassaa ja heikentää kalsiumin luuta suojaavaa vaikutusta. Naisilla tupakointi heikentää myös estrogeenin luustoa suojaavaa vaikutusta, ja tupakoitsijalla vaihdevuodet alkavat muita aikaisemmin.

Edes hoikkuus ei torju osteoporoosia, vaikka painon pudotuksella on moniin muihin sairauksiin suotuisia vaikutuksia. Alipaino ja hauraus lisäävät luukadon vaaraa. Alipaino ja ankara laihduttaminen voivat johtaa liian vähäiseen kalsiumin ja muiden mineraalien saantiin, jolloin elimistö ottaa ne luustosta.

Luun tiheyttä voi heikentää ja murtumariskiä lisätä myös astman tai nivelreuman tablettimuotoinen kortisonihoito ja hengitettävä kortisoni. Syynä on se, että kortisoni vähentää luun muodostusta, lisää sen hajoamista, heikentää elimistön kalsiumtasapainoa ja pienentää sukupuolihormonien pitoisuuksia.

Myös runsas alkoholin käyttö lisää murtumien riskiä kaatumisalttiuden ja mahdollisen vajaaravitsemuksen vuoksi.

Lue lisää

Osteoporoosin hyvä hoito kannattaa

Moni ikääntynyt käyttää jopa kymmentä eri lääkettä yhtä aikaa – viime vuosikymmeninä on saatu lääkkeitä osteoporoosiin ja dementiaan

Tutkimus: Maitotuotteiden D-vitamiinilisä on nostanut suomalaisten vitamiinitasoja, mutta rasvalevitteiden vitaminointi saattaa olla turhaa

Tiukalla kasvisruokavaliolla kasvavilla pikkulapsilla on verrattain vähemmän D- ja A-vitamiinia sekä tärkeitä rasva- ja aminohappoja