Ihmiset & kulttuuri

Meri Levulan ajoharrastus alkoi isän korjaamasta kiinalaisesta pikkumönkijästä – nyt metsätilan tyttö kilpailee Ferrarin tallipaikasta Ranskassa

13-vuotias Meri Levula kilpailee tällä viikolla pääsystä Ferrarin tehdastalliin.
Kimmo Haimi
Meri Levula ajaa kartingia OK-J -luokassa. Hänen isänsä Tapani Levula rakentaa autojen moottorit.

Lohjalainen Meri Levula, 13, on yksi maailman lupaavimmista kartingin tyttökuljettajista.

Levula osallistuu tällä viikolla Ranskassa järjestettävään Girls on track -tapahtumaan. Siellä hänen ja 13 muun saman ikäluokan lupaavan tyttökuljettajan henkisiä ja fyysisiä ominaisuuksia mitataan ja verrataan toisiinsa.

Neljäntoista joukosta neljä parasta pääsee jatkoon Italian Maranelloon. Parhaalle on luvassa paikka Ferrarin tehdastallissa kartingin MM ja EM-sarjoihin.

Ohjelmassa on mukana Ferrarin lisäksi kansainvälinen autourheiluliitto FIA, sekä kahdeksan Euroopan maan autourheiluliitot, sekä niiden lisäksi esimerkiksi rengasvalmistaja Pirelli. Pitkän tähtäimen tavoite on löytää Formula 1 -sarjan ensimmäinen naiskuljettaja.

Levulan lisäksi samassa, 2008–2010 syntyneiden tyttöjen sarjassa kilpailee toinen suomalainen, Neea Kytölä. Vanhemmassa ikäluokassa Formula 4 -tallipaikkaa tavoittelee Aada Turpeinen.

Kilpailu autourheilussa on kovaa myös radan ulkopuolella, ja tallipaikankin voittaneen kuljettajan pitää vielä kahlata läpi monta ajoneuvoluokkaa, ja karistaa taakseen monta kilpailijaa ennen kuin nousu korkeimpiin sarjoihin olisi mahdollinen.

13-vuotiaan tavoitteet ovat tästä huolimatta korkealla. Ne kuuluvat näin: "Joko Formula ykkösen, rallin tai rata-autoilun maailmanmestaruus."

Meri Levulan ajoharrastus alkoi rikkinäisestä kiinalaisesta pikkumönkijästä, jonka läheisen kirpputorin pitäjä myi Merin isälle, Tapani Levulalle viidelläkympillä. Tuolloin kolmevuotias Meri seurasi mukana mönkijän kunnostusta. Heti kun ajopeli saatiin kuntoon, hän halusi lähteä ajamaan sillä.

Itse hän ei tätä uransa alkua edes kunnolla muista.

"Muistan jotain siitä mönkijällä ajamisesta. Lähinnä olen vaan kuullut ja nähnyt kuvia", Meri Levula sanoo.

Innostus ajamiseen on kuitenkin pysynyt.

"Se on se kilpailu ja halu ajaa kovaa", hän selittää.

Levula on saanut ainakin osan autourheiluinnostuksestaan verenperintönä rallia aiemmin ajaneelta isältään. Nykyisellään perhe ajaa kartingia kolmen hengen tiiminä, jossa Meri ajaa, isä rakentaa moottorit ja äiti vastaa esimerkiksi aikatauluista.

Levula ajoi samalla mönkijällä kilpaa, kunnes vauhdit alkoivat kasvaa niin suuriksi, että isä katsoi touhun liian vaaralliseksi. Hän antoi viisivuotiaalle Merille vaihtoehdon jatkaa ajamista joko mikroautolla tai crossipyörällä.

"Varmaan sen takia, että crossipyörillä ajavat pojat olivat aina nurin, Meri valitsi mikroauton", Tapani Levula arvioi.

Esikuvikseen radalla Meri Levula mainitsee suomalaiskuljettajat Emma Kimiläisen, Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen.

Nimet ovat tulleet Levulalle vastaan muuallakin kuin televisiossa. Vuonna 2017 hänet palkittiin ensimmäisenä tyttönä Suomen kansallisen autourheiluliitto AKK:n lahjakkaimman nuoren kuljettajan Kimi's Cup -kiertopalkinnolla.

Viime vuonna Kimiläinen myönsi Levulalle omaa nimeään kantavansa rahaston ensimmäisen stipendin.

Tämän viikon koitoksen hän myöntää "vähäsen jännittävän".

"Odotan sitä innolla. Olisihan jatkoon pääseminen ihan huippua"

Lue lisää

Sir Elwoodin hiljaisten värien laulusolisti Juha Lehti tuli isäksi 47-vuotiaana, raitistui ja muutti Lohjalle

”Eihän tämä marjanviljely koskaan ole helppoa ollut" – Mansikan satomäärä jää tänä vuonna alhaisemmaksi kuin viime vuosina

Yle uutiset: Tukes tutkii kuolemaan johtanutta sähkötapaturmaa Lohjalla

Leo Dammert pani Nummen isännät ja emännät kansiin – historiikissa on tiettävästi Suomen laajimmat omistustiedot yksittäisen pitäjän maatiloista