Ihmiset & kulttuuri

Nuoria kiinnostaa nyt puutarhanhoito

Ihmiset & kulttuuri 11.03.2018

Ruuan kasvatus itselle toimii vastapainona digitaaliselle elämänmenolle ja on yksi viihteen ja shoppailun muoto.


Eija Mansikkamäki
Yrttiviljely on kotitarveviljelyä helpoimmasta päästä ja onnistuu myös ikkunalaudalla.
Yrttiviljely on kotitarveviljelyä helpoimmasta päästä ja onnistuu myös ikkunalaudalla.
Eija Mansikkamäki
"Kukkakimpun" voi sitoa myös syötävistä vihanneksista: tökkää sienikasvuston tai kukkakaalin juureen pitkä tikku ja kiedo rautalangalla kimpuksi. Lehtikaali tuo kimppuun vihreyttä.
Eija Mansikkamäki
Kekkilä tuo markkinoille uusia parveketelineitä, joissa mahtuu niin taimi- kuin jatkokasvatustakin.
Kekkilä tuo markkinoille uusia parveketelineitä, joissa mahtuu niin taimi- kuin jatkokasvatustakin.

Puutarhanhoitoon on hurahtanut uusi ihmisryhmä: 2000-luvulla syntyneet nuoret.

Vaikka heidän tietämyksensä puutarhanhoidosta ei ole kovin syvää, heille on tärkeää kasvattaa itse syötäväksi edes yksi chilipalko. Kotiviljely on syömisen lisäksi myös tapa ottaa kantaa ja tehdä edes pieni ilmastoteko.

Omatoimista viljelyä tukevat myös kasvisruokabuumi, kiinnostus henkiseen kasvuun sekä maailman epävarmuus ja käpertymien kotioloihin.

Havainnosta kertoi torstaina Kekkilän tilaisuudessa Pentagon Insight -mainostoimiston toimitusjohtaja Tatu Malmström.

Monille nuorille puutarhanhoito parvekkeella, palstalla tai sisällä kotona on uutta ja toimii vastapainona digitaaliselle elämänmenolle. Kasvien, kasvatustavan ja vihertarvikkeiden valitseminen on yksi viihteen ja shoppailun muoto, jolla viestitään omista kulutustottumuksista. Kuvia ladataan aktiivisesti sosiaaliseen mediaan.

Muita nousevia trendejä on puutarhayritys Kekkilän mukaan parvekeviljely. Se jatkaa kasvuaan muissakin väestöryhmissä kuin nuorissa ja että parveketta myös ymmärretään vihersisustaa enemmän oleskeluun kuin pitää polkupyörien ja pahvilaatikoiden säilytyspaikkana.

Juuri nyt eletään taimihulluuden aikaa, Kekkilän viestintäjohtaja Nina Kinnunen kertoo. Facebookissa herätään tammikuussa jakamaan värikkäitä kuvia kesäkukista ja nyt maaliskuussa taimet valtaavat kaikki kodin pinnat. Sosiaalinen media antaa siinäkin vertaistukea, jos perhe ei meinaa harrastusta ymmärtää.

Kekkilä kertoo uudistaneensa multa- ja lannoitesäkkinsä sellaisiksi, että sisältö ja käyttötarkoitus selviää säkkiä kääntämättä. Kuvituksena on houkuttelevia fantasiakasveja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit