Ihmiset & kulttuuri

Lapsi osaa poistaa tärisemällä jännitystä kehostaan, mutta aikuisena taito unohtuu – katso videolta, miten stressiä täristään pois TRE-harjoituksissa

Kun olo on tönkkö ja voimat lopussa, apu voi löytyä tärinäharjoittelusta. Alkuun pääsee vartin harjoittelulla muutaman kerran viikossa.
Juho Leskinen
Tärinä on kehon luonnollinen tapa palautua stressaavista tilanteista. TRE-ohjaajia kouluttava Jyrki Rytilä näyttää liikkeitä Olli Römpötille Helsingissä.

Jatkuva stressi ja käsittelemättömät traumat saavat kehon jännittymään, jolloin olo voi tuntua voimattomalta ja alavireiseltä. Hyvä uutinen on se, että keho tietää itse, miten jännitykset puretaan. Sitä täytyy vain aluksi auttaa muistamaan.

TRE-menetelmä, eli englanniksi Tension Releasing Exercises, on amerikkalaisen trauman hoidon asiantuntijan David Bercelin kehittämä harjoitus.

Työskenneltyään kriisialueilla Lähi-idässä Berceli huomasi, ettei tavallinen puhumiseen perustuva terapia auttanut toipumaan raskaista kokemuksista. Omien kokemustensa perusteella hän loi menetelmän, jolla kehon jännityksiä poistetaan kontrolloimattomalla tärinällä.

Suomessa TRE-ohjaajia kouluttava Jyrki Rytilä kertoo, että tärinä on sekä ihmisten että eläinten luonnollinen tapa purkaa jännityksiä kehosta. Lapset osaavat sen luonnostaan, mutta vähitellen aikuiseksi kasvaessa tärinä aletaan kokea kulttuurisesti epäsopivana.

”Seurauksena ihmiset alkavat pidättää stressaavia kokemuksia kehossaan, mistä pitkän ajan kuluessa voi aiheutua monenlaisia terveysongelmia.”

Rytilän mukaan TRE-menetelmä sopii lähes kaikille, mutta vakavista sairauksista kärsivien kannattaa tarkistaa harjoituksen sopivuus ohjaajalta.

”TRE on hauskaa, helppoa, eikä siinä tarvita välineitä. Alkeet kannattaa opetella koulutetun ohjaajan vetämällä kurssilla, mutta sen jälkeen harjoitusta voi halutessaan tehdä kotona.”

TRE-harjoitus alkaa seitsemällä lämmittelyliikkeellä, joiden tarkoituksena on käynnistää kehon tärinä. Sen jälkeen käydään lattialle makaamaan polvet koukussa ja annetaan tärinän jatkua itsestään.

Kyseessä on kehon luonnollinen biologinen ja neurologinen kyky palautua stressaavista tilanteista. Tärinää ei siis millään tavalla tehdä, vaan sen yksinkertaisesti annetaan tapahtua. Sen voi myös lopettaa heti, kun siltä tuntuu.

Aloittelijalle riittää noin vartin harjoitus muutaman kerran viikossa.

”Kun harjoitusta tekee säännöllisesti, keho alkaa eheytyä. Ihmiset kokevat sen yleensä mielialan ja jaksamisen paranemisena. Usein he alkavat myös pitää entistä parempaa huolta itsestään.”

Suomessa on tällä hetkellä 180 koulutettua TRE-ohjaajaa, ja alkeiskursseja järjestetään ympäri maata. Monilla paikkakunnilla järjestetään myös viikkotunteja, joissa harjoitusta tehdään yhdessä.

”Ryhmässä harjoittelu yleensä nopeuttaa kehon eheytymisprosessia, koska silloin pääsee jakamaan kokemuksiaan muiden kanssa.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hellan kulmalla: Valtateiden varsille kaivataan terveellistä purtavaa

Vatsakivut, suolentoiminnan häiriöt ja turvotus piinaavat säännöllisesti satojatuhansia suomalaisia: "Pahimmillaan oireyhtymä voi eristää potilaan kotiinsa"

Pääsiäinen on myös uuden kasvun juhla