Ihmiset & kulttuuri

Arvio: Yhden näyttelijän esityksessä nainen muuttaa maalle, ahdistuu ja muuttuu loputtomaksi tehtävälistaksi

Kansallisteatterin Lista-näytelmä perustuu täysin näyttelijä Pirjo Määtän lumovoimaan.
Tuomo Manninen / Kansallisteatteri
Nainen (Pirjo Määttä) muuttaa pieneen kylään, mutta muutosta ei seuraakaan rauhaisaa perheidylliä.

Harvassa ovat ne näyttelijät, jotka pystyvät pitämään yleisön otteessaan tunnin mittaisen monologin ajan. Ei taukoja, ei tanssinumeroita eikä edes mainittavaa valo- tai videoilakointia. Vain tarina, jota näyttelijä kertoo yleisölleen.

Tällaiseen suoritukseen kykenee Pirjo Määttä, joka loistaa koskettavassa Lista-näytelmässä Kansallisteatterin pienellä Omapohja-näyttämöllä.

Nainen on halunnut muuttaa maalle, mutta elämä rauhallisessa kylässä ei olekaan sellaista kuin hän on kuvitellut. Pitkien työmatkojen uuvuttama mies on etäisempi kuin aikoihin, ja naisen elämä täyttyy tehtävien asioiden listoista.

Naapurissa asuva Camilla on boheemi äiti, joka tuppautuu kylään, vaikka hänen seuransa ei naista juuri sillä hetkellä kiinnostaisi. Mutta kun Camilla kuolee pian viidennen lapsensa syntymän jälkeen, naisen mieli järkkyy.

Lista on kaunispiirteinen kuvaus elämästä, jonka järjettömyyteen pyritään etsimään järjestystä vaikka väkisin. Mitä ahdistavampia aiheita nainen yksipuhelussaan lähestyy, sitä useammin hänen kerrontansa katkeaa arkisten töiden luetteloon. Itse asiassa valkoisessa, kangaspaloin koristellussa mekossaan nainen näyttää itsekin yhdeltä listojen kokoelmalta.

Pirjo Määttä onnistuu loihtimaan näyttämön ja katsomon välille unenomaisen tunnelman, josta irtautuminen loppuaplodien aikana tuntuu haastavalta. Sydänalaa kouraisee ajatus ihmisistä, jotka ovat yksin ajatustensa pyörremyrskyjen kanssa. Ja kyllä, tämän esityksen päätteeksi useampikin katsoja pyyhki silmäkulmiaan.

Lista Kansallisteatterissa Helsingissä ainakin joulukuuhun asti.

Lue lisää

Teatteriarvio: MTK mainittu! – Mutta keveys on kaukana Kansallisen uutuudessa

Teatteriarvio: Teatterin lämpiöön kohosi kahden näyttelijän voimin oikea Hölmölä

Teatteriarvio: Kjell Westön romaani on näyttämöllä raastava muistelu 1930-luvun Helsingistä

Teatteri on nykyhetken peili