Ihmiset & kulttuuri

81 prosenttia piti Suomen osastoa onnistuneena – Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin

Yli puolet vastanneista sanoi kumppanimaanäkyvyyden lisänneen mielenkiintoa Suomeen matkustamista kohtaan.
Jaana Kankaanpää
Suomen osasto Grüne Woche messuilla houkutti saksalaiset tutustumaan suomalaistuotteisiin. Laitilan virvoitusjuomatehtaan Rami Aarikka antoi haastattelua saksalaiselle tv-kanavalle.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa Berliinin Grüne Woche ruokamessuilla pidettiin onnistuneena.

Suomen hallissa tehtyyn kyselyyn vastanneista 70 prosenttia sanoi, että Suomen messuosasto ja näkyvyys messujen pääkumppanimaana on herättänyt heissä joko hyvin paljon tai paljon mielenkiintoa suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan. Vastanneista 60 prosenttia sanoi kokeilleensa suomalaisia tuotteita messuilla, mutta vain 7 prosentilla oli aiempaa kokemusta suomalaisista elintarvikkeista. Reilu puolet vastanneista sanoi kumppanimaanäkyvyyden lisänneen mielenkiintoa Suomeen matkustamista kohtaan. Peräti 81 prosenttia kyselyyn vastanneista piti Suomen messuosastoa hyvänä tai erittäin hyvänä.

Kysely toteutettiin Suomen hallissa messuvieraiden haastatteluina kolmen messupäivän aikana. Kyselyyn vastasi 128 satunnaisesti valittua eri-ikäistä messuvierasta. Vastaajista 54 prosenttia oli Berliinin-Brandenburgin alueelta, 38 prosenttia muualta Saksasta ja 8 prosenttia muusta maasta kuin Saksasta. Vastanneista 64 prosenttia oli naisia. Kyselyn toteuttivat Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK:n opiskelijat.

Grüne Woche -messuille osallistui yli 80 suomalaisyritystä. Suomen maaosaston ja kumppanimaahankkeen pääjärjestäjä oli Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK. Hanke toteutettiin yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi sekä useat yritysyhteistyökumppanit. Viestinnän ja ohjelman tukena oli myös Suomen Saksan suurlähetystö. Hankkeen kokonaisbudjetti oli 3 miljoonaa euroa, josta MTK:n osuus oli noin 2 miljoonaa euroa. Grüne Woche -messuilla vieraili kymmenen messupäivän aikana noin 400 000 ihmistä.

Lue lisää

Onko elintarvikkeiden tuonti todella välttämätöntä? Näin MTK:n toiminnanjohtaja kommentoi

Elintarvike­talous jäänyt hallitukselta huomiotta

"Kehysriihtä lämmitetään turpeella" – MTK:n Marttila: "MTK joutuu ehkä jo tänä vuonna edistämään kuivike- ja kasvuturpeen tuontia Venäjältä"

Luomuvienti tuplaantui kahdessa vuodessa – kaura veturina, luomutuotteiden jalostusaste on noussut kiitettävästi