Ihmiset & kulttuuri

Aikuisen luuranko painaa yllättävän vähän – vahvat luut syntyvät fyysisestä rasituksesta

Luusto liikuttaa ihmistä ja vahvistuu ihmisen liikkuessa riittävästi.
Jukka Pasonen
Luu ei ole kauttaaltaan samanlainen.

Aikuisen kehossa on 206 luuta. Niistä yli puolet on käsissä ja jaloissa. Pelkästään ihmisen ranteessa on kahdeksan luuta. Luut muodostavat ihmisen tuki­rangan, jota lihakset liikuttavat. Lisäksi luut suojaavat sisäelimiä, ja luuytimissä syntyvät verisolut.

Luut ovat pitkälle erikoistunutta sidekudosta, joka koostuu orgaanisesta aineesta ja epäorgaanisista mineraalisuoloista. Soluja luissa on verrattain vähän, ainoastaan muutama prosentti.

Luut ovat rakenteensa ansiosta vahvoja mutta kevyitä. Aikuisen luuranko painaa kokonaisuudessaan vain 7–12 kilogrammaa.

Päällimmäisenä kerroksena luissa on luukalvo. Sen poikkeuksellisen nopea aineenvaihdunta auttaa korjaamaan murtuneita luita. Aikuisella murtuneen luun paranemiseen kuluu 6–12 viikkoa.

Lapsilla luukalvot ovat paksummat kuin aikuisilla, ja siksi lasten luut myös paranevat nopeammin.

Luukalvon alla on niin kutsuttu tiivisluu, joka muodostaa lähes neljä viidesosaa luurangon massasta. Tiivisluun sisällä on kevyempi ja huokoisempi hohkaluu, joka sisältää myös veren punasoluja tuottavan luuytimen.

Luilla on siis monenlaisia tehtäviä, mutta niistä tärkein on liikkuminen, kertoo kliinisen anatomian professori Tero Järvinen Tampereen yliopistosta.

Luuston tehtävä on liikuttaa, ja liikkumalla ihminen voi myös kehittää luustoaan.

”Fyysinen rasitus vahvistaa luita. Mitä enemmän rasitusta luuhun kohdistuu, sitä vahvempi siitä tulee”, Järvinen kertoo.

Luuston kannalta parasta on monipuolinen liikunta, johon sisältyy voimaharjoittelua. Hyppiminen ja muut tärähdyksiä aiheuttava liikunta on luuston vahvuuden kannalta parasta mahdollista.

Koska luut sopeutuvat tavanomaiseen päivittäiseen liikuntaan, esimerkiksi kävelemällä on vaikea vahvistaa luita.

Vahvistuakseen luut tarvitset liikuntaa, joka poikkeaa merkittävästi tavallisesta päivittäisestä liikkeestä.

Lisäksi monipuolinen ravinto on tärkeää luuston hyvinvoinnille. Koska luut osallistuvat kehon mineraaliaineenvaihduntaan, luustoa vahvistavassa ravinnossa pitää olla riittävästi mineraalisuoloja.

Luustolle hyvä ruokavalio sisältää maitotuotteiden lisäksi muun muassa kalaa, runsaasti täysjyväviljoja, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Luustolle tärkeä ravintoaine on kalsium, jota tarvitaan myös moniin muihin kehon elintärkeisiin toimintoihin.

Jos ruokavaliossa ei ole kehon muiden toimintojen tarvitsemaa määrää kalsiumia, keho käyttää hyväkseen sitä, mikä on varastoitunut luustoon.

Lue lisää