Ihmiset & kulttuuri

Kekseliäs idea toi kauppiaspariskunnalle MTK:n palkinnon — nyt ideaa kopioidaan jo muualla

Linda ja Janne Vuollo keksivät, miten kauppa voi auttaa kuluttajaa valitsemaan suomalaista ruokaa helpommin.
Juha Sinisalo
Kuusi viikkoa sitten K-Market Merikarvian kauppiaina aloittaneet Linda ja Janne Vuollo ovat jo tulleet paikallisille tutuiksi.

Elintarvikepakkausten merkintöjä silmäillessä voi mennä sormi suuhun. On luomutuotannosta ja ekologisuudesta kertovia symboleita sekä kotimaisuuteen viittaavaa joutsenta ja Suomen lippua. Mutta tiedätkö, mitä merkit oikeastaan tarkoittavat? Esimerkiksi avainlippu kertoo, että tuote on tuonut työtä Suomeen.

K-Market Merikarvian toinen kauppiaista, Janne Vuollo, törmäsi ongelmaa aamupalalla tuttua makkarapakettia tutkaillessaan.

"Tuoteselosteessa luki, että liha on ei-EU:sta. Olin aina kuvitellut, että se on suomalaista. Siitä syntyi pöytäkeskustelu Lindan kanssa", Janne Vuollo kertoo.

”Ajattelimme, että on muitakin, jotka eivät ehdi niin tarkkaan arkipäivän ostosten lomassa katsoa, ovatko tuotteet todella kotimaisia, vaikka kotimaista haluttaisiin ostaa. Mietimme, miten voisimme helpottaa valintaa kiireisellä ostosreissulla”, toinen kauppias, Linda Vuollo, jatkaa.

Vuollot päättivät merkata elintarvikkeet, jotka on paitsi pakattu, myös tuotettu Suomessa Hyvää Suomesta -alkuperämerkillä, niin kutsutulla Joutsenlipulla. Merkintä löytyy elintarvikepakkauksistakin, mutta sen huomaa helpommin, kun hintalapun viereen ujuttaa Suomen lipun värisen lapun.

Kiitosta on tullut sekä asiakkailta että MTK:lta. MTK-Satakunta palkitsee kauppiasparin perjantaina suomalaisen ruoan esille nostamisesta uudistetun kaupan avajaisten yhteydessä. Kauppiaat saavat kiitoksena pienen summan some-näkyvyytensä parantamiseen ja lähiruokakirjan.

"Kotimaisen ruuan menekin edistäminen käyttämällä Joutsenlippua myös hyllyetiketissä on win-win-tilanne sekä kauppiaalle, kuluttajalle että ruuantuottajille. Siksi tämän tavan soisi leviävän ihan jokaiseen suomalaiseen kauppaan", MTK-Satakunnan vs. toiminnanjohtaja Visa Merikoski sanoo.

Sana on jo levinnyt: Ranuan Hillamarketin K-kauppias Anu Hietakangas sai paikalliselta maidontuottajalta vinkin liimata Hyvää Suomesta -merkit kaupan hyllyillä hintalappujen viereen.

Idea oli peräisin Simon K-kaupasta, jossa Janne ja Linda Vuollo olivat aiemmin kauppiaina.

Juttua muokattu 16.5. kello 17.35. Jutussa oli alun perin virheellisesti maininta, että Avainlippu voi olla tuotteessa, joka on pelkästään pakattu Suomessa. Merkkiä voidaan hakea myös elintarvikkeille ja silloin vaaditaan, että tuote on valmistettu Suomessa.

Juha Sinisalo
Hyvää Suomesta -merkki kertoo, että elintarvike on sekä pakattu että valmistettu Suomessa.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Eläinsuojelulaki ja lomitusuudistus siirtynevät eduskunnan syksyn ohjelmaan

"Vettä tulee liikaa ja väärään aikaan" – ilmastonmuutos on näyttänyt voimiaan taas tänä syksynä

"Helsingin pöhinässä ruoka-asiat kiinnostavat aivan eri tavalla kuin aikaisemmin"