Ihmiset & kulttuuri

Paikallisuus ja lähiruoka nousussa matkailussa

Matkailun uusin trendi ovat staycation-lomat eli yöpyminen lähellä kotia.
Riitta Mustonen
Matkailija hakee elämyksiä. Sellaisen voi tarjota esimerkiksi kierrätystyyliin kalustettu kahvila, jollaista ei ole toista.

Kotimaan matkailu on kasvussa ja siinä korostuvat luonto, kaupungit, historia, kulttuuri ja paikallisuus, sanoo VisitSalon kehittämispäällikkö Maija Pirvola.

Kuluttajat hakevat helppoutta, joten valmiit matkapaketit, joihin kuuluu jokin elämys sekä ruokailu ja yöpyminen, ovat suosiossa.

Innokkaimpia kotimaanmatkailijoita ovat 30–44-vuotiaat ja lapsiperheet.

Suosituinta matkailuaikaa on kesä, mutta muinakin aikoina matkaillaan, erityisesti hiihto- ja joululomien aikaan.

Kun mennään kulttuurimatkalle, yleisimpiä ovat konsertti- ja keikkamatkat.

Tietolähteistä käytetyimpiä ovat nettisivut. Myös ystävien suosituksia kysellään ja otetaan vinkkejä lehtijutuista.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kotimaiset mansikat ovat makeita

Kommentti: Pieni on kaunista

Mathildedal keksi, miten kylä täyttyy kävijoistä