Ihmiset & kulttuuri

Paikallisuus ja lähiruoka nousussa matkailussa

Matkailun uusin trendi ovat staycation-lomat eli yöpyminen lähellä kotia.
Riitta Mustonen
Matkailija hakee elämyksiä. Sellaisen voi tarjota esimerkiksi kierrätystyyliin kalustettu kahvila, jollaista ei ole toista.

Kotimaan matkailu on kasvussa ja siinä korostuvat luonto, kaupungit, historia, kulttuuri ja paikallisuus, sanoo VisitSalon kehittämispäällikkö Maija Pirvola.

Kuluttajat hakevat helppoutta, joten valmiit matkapaketit, joihin kuuluu jokin elämys sekä ruokailu ja yöpyminen, ovat suosiossa.

Innokkaimpia kotimaanmatkailijoita ovat 30–44-vuotiaat ja lapsiperheet.

Suosituinta matkailuaikaa on kesä, mutta muinakin aikoina matkaillaan, erityisesti hiihto- ja joululomien aikaan.

Kun mennään kulttuurimatkalle, yleisimpiä ovat konsertti- ja keikkamatkat.

Tietolähteistä käytetyimpiä ovat nettisivut. Myös ystävien suosituksia kysellään ja otetaan vinkkejä lehtijutuista.

Lue lisää

MTK: Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja pitäisi suunnata väliaikaisesti kotimaan matkailuun

Matkailualan toiveet kotimaan varassa

Kotoilua seuraa kotimaan matkailukesä

Matkailu Suomessa kasvaa vinhaa vauhtia, kiinalaiset kärjessä – hotellihuoneen keskihinta oli marraskuussa 112 euroa vuorokaudelta