LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Ihmiset & kulttuuri

Näillä fysioterapeutin vinkeillä pärjäät sienimetsässä

Tukeudu toisella kädellä tukijalkaan tai istu mättäällä, jotta saat vartalollesi tukea.
PasiLeino
Kannellinen ämpäri toimii sienimetsässä myös hyvin jakkarana.

Katso tästä sienestäjän hyvinvointivinkit. Vinkit antaa fysioterapeutti Virpi Fagerström.

1. Lämmittele kehoasi aluksi.

-Kävele reippaasti vähintään 5–10 minuuttia, jotta hengitys- ja verenkiertoelimistö tottuu rasitukseen ja lihakset lämpenevät.

2. Voit myös valmistella kehoasi dynaamisin venytyksin sienestykseen.

-Tee kantapää pakaraan -vetoja vuorotellen.

-Vie toinen kantapää eteen ja pidä polvi suorana. Lämmittele pohjelihaksia pyörittelemällä ja koukistamalla nilkkaa. Tee sama myös toisella jalalla.

-Venyttele joustavien liikkeiden avulla reiden takaosan lihaksia.

3. Huomioi hyvä asento.

-Vaihtele asentoa ja työskentele tasapainoisessa asennossa.

-Tukeudu toisella kädellä tukijalkaan tai istu mättäällä, jotta saat vartalollesi tukea.

-Kannellinen ämpäri toimii myös hyvin jakkarana.

4. Muista tehdä vastaliikkeitä.

-Ojenna ja pyörittele lantiota.

-Katso taivasta kohden ja ojenna käsiäsi ylös.

-Tee kyykistymisiä tai istumasta seisomaan nousuja aktivoidaksesi alaraajojen lihaksia.

-Ravistele ja venyttele jalkojasi.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ovatko moneen kertaa metsässä jäätyneet ja sulaneet sienet syömäkelpoisia? – Asiantuntija vastaa sienestäjille

Oletko tattien taitaja ja käävistä kärryillä? – Testaa MT:n sienivisalla

Video: Sienestäjät ja marjastajat tekevät tyypillisesti kaksi virhettä, jotka kipeyttävät kehon