Ihmiset & kulttuuri

Näillä fysioterapeutin vinkeillä pärjäät sienimetsässä

Tukeudu toisella kädellä tukijalkaan tai istu mättäällä, jotta saat vartalollesi tukea.
PasiLeino
Kannellinen ämpäri toimii sienimetsässä myös hyvin jakkarana.

Katso tästä sienestäjän hyvinvointivinkit. Vinkit antaa fysioterapeutti Virpi Fagerström.

1. Lämmittele kehoasi aluksi.

-Kävele reippaasti vähintään 5–10 minuuttia, jotta hengitys- ja verenkiertoelimistö tottuu rasitukseen ja lihakset lämpenevät.

2. Voit myös valmistella kehoasi dynaamisin venytyksin sienestykseen.

-Tee kantapää pakaraan -vetoja vuorotellen.

-Vie toinen kantapää eteen ja pidä polvi suorana. Lämmittele pohjelihaksia pyörittelemällä ja koukistamalla nilkkaa. Tee sama myös toisella jalalla.

-Venyttele joustavien liikkeiden avulla reiden takaosan lihaksia.

3. Huomioi hyvä asento.

-Vaihtele asentoa ja työskentele tasapainoisessa asennossa.

-Tukeudu toisella kädellä tukijalkaan tai istu mättäällä, jotta saat vartalollesi tukea.

-Kannellinen ämpäri toimii myös hyvin jakkarana.

4. Muista tehdä vastaliikkeitä.

-Ojenna ja pyörittele lantiota.

-Katso taivasta kohden ja ojenna käsiäsi ylös.

-Tee kyykistymisiä tai istumasta seisomaan nousuja aktivoidaksesi alaraajojen lihaksia.

-Ravistele ja venyttele jalkojasi.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Video: Sienestäjät ja marjastajat tekevät tyypillisesti kaksi virhettä, jotka kipeyttävät kehon

Yle: Sienikato pahin yli 30 vuoteen – moni sienestäjä on joutunut pettymään

Osa metsän sienistä on koiralle myrkyllisiä – näin ehkäiset mahdollisesti tappavan sienimyrkytyksen