Ihmiset & kulttuuri

Video: Sienestäjät ja marjastajat tekevät tyypillisesti kaksi virhettä, jotka kipeyttävät kehon

Huonossa asennossa voi olla hetken aikaa, mutta samanlaisina toistuvat liikkeet saattavat aiheuttaa kolotusta.
Pasi Leino
Kantapää pakaraan -liike lämmittää lihakset tehokkaasti sienestykseen. Virpi Fagerström ja Veera Salokangas näyttävät mallia.

Sienestäjät ja marjastajat tekevät kaksi tyypillistä virhettä, minkä vuoksi keho kipeytyy.

Ensinnäkin eteen kumarrus ja selän pyöristys voi pitkään jatkuessaan kipeyttää selkää ja reiden takaosia. Sienimetsässä kumartelulta ei voi välttyä, mutta paikoillaan olevien liikkeiden aiheuttamia kolotuksia on mahdollista ennaltaehkäistä. Esimerkiksi pitkävartiset poimurit ovat hyviä apuvälineitä.

Yksittäinen kumartuminen tai huonossa asennossa oleminen ei ole vaarallista. Asennon staattisuus tai samanlaisena toistuvat liikkeet sen sijaan voivat aiheuttaa ongelmia.

Toinen tyypillinen sienestäjän virhe on, että hyvän paikan löytyessä pysytään kyykistyneenä ja paikoillaan kuin tatit. Alaraajojen verenkierto pysyy yllä liikkumalla. Asentoa on hyvä vaihtaa 30 sekunnin välein ja siirtyä hieman paikasta toiseen.

Alaraajan puutuminen on merkki liian yksipuolisesta asennosta. Kumartunut asento kannattaa ajoittain suoristaa, jotta verenkiertohäiriöt voi välttää.

Sienestäjän kannattaa verrytellä ja tehdä vastaliikkeitä metsässä samoillessa. Lämmittely ja kehon totuttaminen sienestykseen auttaa ehkäisemään tuki- ja liikuntaelinvaivoja.

Sienestäminen on mitä parhainta liikuntaa ulkosalla, joten sitä kannattaa tehdä paljon. Ulkoilma virkistää ja luonto rentouttaa. Tottumattoman on hyvä aloittaa vähitellen, jotta keho sopeutuu kuormitukseen.

Kaikenlainen luonnossa liikkuminen on ihmisille hyväksi. Sienestäminen on erittäin suositeltavaa, sillä sienistä saa myös ruokiin vaihtelua ja ne ovat erittäin terveellisiä, kunhan tunnistaa lajikkeet oikein.

Sienet sisältävät paljon vatsaystävällisiä kuituja ja terveyttä edistäviä vitamiineja. Sienten ravitsemuksellisesti tärkein ominaisuus on niiden kivennäis- ja hivenainepitoisuus. Itse poimittuina terveysominaisuudet lisääntyvät, kun sienestys on fyysisen kunnon ylläpitoa.

Jos tasapainosi ei riitä metsässä samoiluun, sienien hakeminen kävellen torilta tai kaupasta on myös mitä parhainta liikuntaa.

Lue myös:

Näillä fysioterapeutin vinkeillä pärjäät sienimetsässä

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Video: Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoo, millaisin konstein hän saa unta lentokoneessa ja muuallakin

Finnairin toimitusjohtajalle Topi Mannerille lentokoneessa nukkuminen on välttämätön taito – Lue Topin vinkit hyvän unen takaamiseksi

Oletko tattien taitaja ja käävistä kärryillä? – Testaa MT:n sienivisalla