Ihmiset & kulttuuri

Nainen ratissa -kyselyn hätkähdyttävä tulos: Vain 3 prosenttia aikuisista nimesi rekka-autonkuljettajaksi naisen, kun heitä pyydettiin kuvittelemaan kuljettaja

Neste K-liikenneasemaketjun kyselytutkimukseen vastasi tuhat suomalaista.
Kari Salonen
Tuhannesta aikuisesta 91 prosenttia nimesi taksinkuljettajan mieheksi Neste K-liikenneasemien teettämässä tutkimuksessa.

93 prosenttia suomalaisista aikuisista nimesi ratin taakse miehen, kun Neste K -liikenneasemaketju tutki, kenet suomalaiset kuvittelevat autonkuljettajaksi.

Vastaukset jaoteltiin yleisen nimeämiskäytännön perusteella ryhmiin miehet, naiset ja määrittelemätön.

Rekka-autonkuljettajaksi nimesi miehen nimellä 95 prosenttia ja taksiautoilijan 91 prosenttia. Naisten vastaavat osuudet olivat 3 ja 7 prosenttia. Loput laskettiin neutraaleiksi.

Tulos ei yllätä ammattien sukupuolenmukaista eriytymistä tutkivaa Inkeri Tanhuaa Hankenilta.

“Monien alojen ammattilaisiin liittyy voimakkaita sukupuolistereotypioita ja nämä stereotypiat valitettavasti myös vaikuttavat siihen, kuka kyseiseen ammattiin hakeutuu. Meistä jokaisen kannattaisi ainakin yrittää kyseenalaistaa omat stereotyyppiset ajattelumallimme eri ammateista.”

Vastapainoksi tutkimukselle Neste K teki myös leikkimielisen videoidun testin, johon osallistui 4–8 vuotiaita tyttöjä. Video julkaistiin tänään, tyttöjen päivänä kampanjasivulla nainenratissa.fi.

Tyttöjen päivän ulostulolla halutaan antaa lämminhenkinen muistutus siitä, että stereotypioiden levittämisen sijaan aikuisten kannattaisi ottaa oppia lasten ennakkoluulottomuudesta.

“Tämän päivän tytöt ovat huomisen naisia ratissa. Toivomme, että sekä tytöt että pojat saavat kasvaa vapaana kiinnostuksen kohteisiinsa tai taitoihinsa liittyvistä ennakkoluuloista, oli kyse sitten ajotaidoista tai tulevaisuuden ammateista. Leikkimielinen testimme havainnollistaa mahtavasti sitä, kuinka tärkeää on pitää tiet avoinna kaikille lapsille”, summaa Nesteen markkinointipäällikkö Tytti Stranding.

Nainen ratissa -kampanja pyrkii purkamaan sanapariin liittyviä negatiivisia, ja lisäämään positiivisia, merkityksiä.

“K-ryhmä tekee systemaattista työtä naisten ja tyttöjen mahdollisuuksien edistämiseksi kaikkialla missä toimimme. Kampanjalla haluamme murtaa ennakkoluuloja ja vaalia jokaisen oikeutta tulla arvostetuksi omana itsenään”, kertoo Neste K -liikenneasemien ketjujohtaja Mikko Paukkonen.

Kampanjassa on aiemmin muun muassa tuettu Tyttöjen taloa, kerätty voimaannuttavia ja myönteisiä #nainenratissa-sisältöjä sekä tutkittu ajotaitoihin kohdistuvia ennakkoluuloja.

Naisten päivänä 2019 julkaistut tutkimustulokset paljastivat, että kolmannes naisista on kohdannut ajotaitoihinsa liittyviä ennakkoluuloja, joista 71 prosenttia liittyi sukupuoleen. Miehillä vastaavat prosentit olivat vain 14 ja 4 prosenttia.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Palkkauksessa ja tyttöjen arvostuksessa olisi kohennettavaa, tuumivat suomalaistytöt

Stressi laskee, mieliala paranee, positiiviset tunteet lisääntyvät ja negatiiviset vähenevät – Tämä kaikki tapahtuu luonnon parissa, mutta on mahdollista myös virtuaalisesti

"Maatalous ei voi jättäytyä ulkopuolelle ilmastokeskustelusta" – tuuloslaisen viljelijän pelloilla tutkitaan hiilensidontaa