LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Ihmiset & kulttuuri

Pätkiikö junan verkko työmatkaliikenteessä? Raidenetin toimivuutta haittaavat monet seikat

Teleoperaattorit suunnittelevat yhteishanketta junien toistinverkon kehittämiseksi.
Markku Vuorikari
Junien verkkoyhteyksien toimivuuteen vaikuttavat monet tekijät.

Junaratojen verkkoyhteyksien kehittäminen on VR:lle ja Suomalaisille teleoperaattoreille työläs urakka. Kuitenkin myös radanvarsien verkkoyhteyksiä parannetaan jatkuvasti osana mobiiliverkkojen kehitystyötä.

Telian verkoista vastaava johtaja Sami Siiki kertoo, että yhtiö kehittää radanvarsien verkkoyhteyksiä osana normaaliin työhön kuuluvia rakennushankkeita.

”Rakennustyötä tehdään erityisesti eniten käytettyjen ratayhteyksien varrella ja siellä, missä on paljon asiakkaita.”

Dna:n radioverkoista vastaava johtaja Jarkko Laari puolestaan kertoo, että yhtiö kehittää verkkojensa kuuluvuutta erityisesti siellä, missä ongelmia on tällä hetkellä eniten.

”Kouvola–Pieksämäki–Kuopio-välit on tunnistettu verkon toiminnan kannalta heikoimmiksi alueiksi.”

Elisan verkon suunnitteluosaston päällikön Sami Rajamäen mukaan myös he parantavat muiden operaattorien tavoin verkon kuuluvuutta kaiken aikaa. Hän kertoo myös, että teleoperaattorit ovat aloittamassa 2021 yhteishankkeen junien toistinverkon uusimiseksi.

Juniin asennettavat verkkotoistimet ottavat vastaan verkon signaalin ja lähettävät sen muuttumattomana eteenpäin. Toistin parantaa verkon toimintaa junassa.

Toimivan Internet-yhteyden mahdollistaminen junissa on nykyteknologialla vaikeaa. Junassa monta verkonkäyttäjää sijoittuu pienelle maantieteelliselle alueelle joka kaiken lisäksi liikkuu kovaa vauhtia.

VR:ltä kuitenkin kerrotaan, että verkon käytettävyyttä pyritään parantamaan myös yhtiön tekemillä toimilla.

”Olemme tutkineet junaverkon parantamiseksi eri vaihtoehtoja, esimerkiksi uusien radioteknologioiden hyödyntämistä. Testaamme niiden toimivuutta ennen toteutusta”, kertoo VR:n digijohtaja Antti Kleemola.

Lisäksi junissa on esimerkiksi rajoitettu videopalveluiden ja ohjelmistopäivitysten nopeuksia.

”Mitään palvelua ei kuitenkaan ole kokonaan estetty”, Kleemola lisää.

Junassa työskentelystä Kleemola huomauttaa, että kaikki työ ei vaadi nopeaa tiedonsiirtoa.

”Kaikki työ ei vaadi jatkuvaa ja suurta tiedonsiirtonopeutta. Esimerkiksi sähköpostin lähettäminen ja vastaanottaminen onnistuvat hyvin heikommallakin verkkoyhteysalueella, mutta esimerkiksi videopalaverin pitäminen heikommin. Junassa tehdään myös paljon luovaa työtä, kuten kirjoittamista ja piirtämistä.”

Lue myös:

Miksi VR:n nettiyhteydet pätkivät, vaikka yhtiö mainostaa juniaan "200 km/h kulkeviksi maisematoimistoiksi"?

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ulkopolitiikka-lehti: Baltian maat riitelevät Rail Balticasta, vaikka EU on luvannut rahoittaa siitä 85 prosenttia – suomalainen toimitusjohtaja eroaa

"Yritykset, seuratkaa verkkomainontaanne!" – vainotuksi joutunut toimittaja Jessikka Aro kannustaa

Tietokone tuo EU-vieraille maatilan Finlandia-taloon – virkamiesvieraat pääsivät maatilalle vierailulle