LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Ihmiset & kulttuuri

Vaarallisia juuria ja liukkaita kallioita – jätätkö metsälenkin tekemättä? Polkujuoksu palkitsee syksylläkin

Jo pelkkä oleilu metsässä laskee verenpainetta ja sykettä. Nappaa videolta lämmittelyliikkeitä ennen polkujuoksulenkille lähtöä!
Pasi Leino
Metsäpoluilla tapahtuvaan lenkkeilyyn pitää valmistautua kuten muuhunkin kestävyysliikuntaan, hyvällä lämmittelyllä. Myös sopivat varusteet vuoden aikaan, valon määrään ja lenkin pituuteen suhteutettuna on hyvä muistaa.

Oletko arka lähtemään juoksulenkille metsään? Pelkäätkö liukastumista, eksymistä tai liian haastavia maastoja?

Liikunnanohjaaja Veera Salokangas muistuttaa, että liikkuminen luonnossa on monipuolista vuoden ajasta, maastosta ja liikkujan kuntotasosta riippuen. Erilaiset maaston muodot, kalliot, juurakot ja polut tuovat liikkumiseen fyysisesti lisää tehoa ja ketteryyttä.

Eteen tulevat haasteet vaativat keskittymistä, jolloin arjen murheet jäävät hetkeksi taka-alalle.

Fysiologiset vaikutukset ovat sekä kotimaisissa että ulkomaisissa tutkimuksissa todennettu laajasti. Jo pelkkä metsässä oleskelu laskee verenpainetta ja sykettä. Parasympaattinen hermosto aktivoituu, jolloin sykevälivaihtelu kasvaa ja ihminen rentoutuu. Myös kehon immuunipuolustusjärjestelmän toiminta tehostuu.

Moninaiset psykologiset vaikutukset tulevat esille 15–20 minuutin metsässä olon jälkeen. Vaikutus mielialaan ja stressin väheneminen stressihormoni kortisolin vähentymisen kautta ovat selkeitä.

Ympäristöpsykologian teorioiden mukaan ihminen haluaa sekä nähdä kauas että olla suojassa. Hyvin hoidetussa metsässä tämä toteutuu.

Luonnossa voi hyvin treenata myös lujempaa. Polkujuoksu on hyvä tapa lisätä sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa että parantaa ketteryyttä ja motoriikkaa. Hyvä lämmittely, hyväpohjaiset kengät, sopiva valaistus sekä kuntotasolle sopiva reitti tuovat turvallisuutta treeniin.

Maastossa liikuttaessa eteen tulee väistämättä tilanteita, joita et voi täysin ennakoida. Liukkaat kalliot, korkeat juurakot ja väistettävät oksat vaativat liikkujalta nopeaa reagointia ja hyvää tasapainoa. Voit testata ja harjoitella tasapainoasi aiemmin julkaistun videon avulla.

Luonnossa liikkuessa kukin meistä saa itselleen hyvää oloa erilaisten tekijöiden kautta. Toinen nauttii metsän esteettisyydestä, puhtaudesta ja hiljaisuudesta, toinen pohtii reittivalintaa sopiva valaistus ja turvallisuus mielessään ja kolmas valitsee mahdollisimman haastavan reitin, jossa syke nousee ja esteitä riittää.

Kukin siis liikkumaan luontoon omalla tavallaan turvallisuudesta tinkimättä. Samalla psykologinen kuorma kevenee ja fyysinen kunto kasvaa.

Vinkit lämmittelyyn

  • Vatsalihasten treenissä muista vetää napa selkärankaan kiinni ja tehosta liikettä uloshengityksellä jalkojen noston aikana
  • Askelkyykyissä muista pitää polvet ja varpaat samaan suuntaan, suoraan eteenpäin. Pidä hyvä tasapaino sekä varpaille noustessa että kyykkyyn mentäessä.
  • Yhden jalan maastavedossa pidä selkä suorana ja niska pitkänä. Tukijalan polvea koukistamalla saat pidettyä tasapainoa paremmin yllä.
  • Lisäksi voit lenkkeilyn jälkeen tehdä muutaman punnerruksen vaikka kevennettynä kiveä tai kalliota vasten.
  • Lopuksi muista myös venytellä pohkeita, etu- ja takareisiä sekä lonkankoukistajia.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Video: Miesten ja poikien liikkuvuus on heikompaa naisiin verrattuna – vain puolet miehistä saavat kiinni varpaistaan täysistunnassa

Näillä vinkeillä voit kehittää keskivartalosi voimaa – juttu paljastaa lankutuksen tyypillisimmät virheet

Katso tästä muistilista supertehokkaaseen treeniliike lankutukseen