LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Ihmiset & kulttuuri

Näillä vinkeillä voit kehittää keskivartalosi voimaa – juttu paljastaa lankutuksen tyypillisimmät virheet

Lankutus on monipuolinen koko vartaloa vahvista liike.
Pasi Leino
Parilankutuksella voi lisätä vaikeutta ja toisaalta motivoida itseä ja toista liikkumaan.

Oletko kuullut sanonnan ”kaikki lähtee sisältä”?

Kehossasi on paljon pinnallisia lihaksia, joiden olemassaolon voi tunnustella ja nähdä. Syvät ja pienemmät lihakset ovat usein isoimpien lihasten alla, mutta ne ovat hyvin tärkeä osa kehon hallintaa ja liikkeiden hienosäätöä.

Monesti hyvä ryhti lähtee vartaloa kannattelevista syvistä lihaksista. Toisaalta ryhtiin vaikuttavat kannattelevien lihasten voimakkuus, liikkuvuus ja niiden oikeanlainen hallinta.

Keskivartalon voimaa kokonaisvaltaisesti vahvistava lankutus on monipuolinen koko vartaloa vahvista liike.

Lankutus kannattaa harjoitella askel askeleelta ja vasta sen jälkeen lisätä haastetta eri variaatioin.

Lankutuksella voit lyhyessä ajassa harjoittaa hyvin monia lihaksia yhtä aikaa. Monestihan yhtenä syynä liikunnan vähyyteen on ajan puute.

Lankutuksen voit tehdä pienessä tilassa, lähes missä vain, ja jo muutamassa minuutissa saat hyvän harjoituksen tehtyä. Kun peruslankutus on tullut tutuksi ja se tuntuu helpolta, voi asentoon lisätä haastetta ja monipuolisuutta.

Parilankutuksella voi lisätä vaikeutta ja toisaalta motivoida itseä ja toista liikkumaan.

Monissa liikunnan harrastamisen motiivitutkimuksissa on huomattu sosiaalisten syiden olevan yksi tärkeimmistä asioista lähteä liikkeelle. On mukava harrastaa yhdessä. Kun aika on sovittu ja kalenteriin merkattu, asia tulee myös tehtyä.

Toisaalta yksi este liikunnalliselle elämäntavalle on brittiläisessä monen tutkimuksen meta-analyysissä todettu nuorilla ja nuorilla aikuisilla olevan sosiaalinen paine, joka näkyy myös suorituspaineena.

Toisten kanssa liikkuessa kannustaminen ja yhteisen suoritustason löytäminen on siis hyvin tärkeää. Liikunnasta pitää nauttia, jotta ulkoiset motiivit, kuten ulkonäön tai sosiaalisen hyväksynnän takia liikkuminen, muuttuvat sisäiseksi motivaatioksi.

Sisäisen motivaation on todettu kasvavan, kun liikunnan harrastaminen etenee pidemmälle. Tällöin liikunnasta saa hyvää oloa kehoon ja tyytyväisen mielen, jolloin harrastaa itseään varten.

Paritreenin hyviä puolia ovat motivaation lisääntyminen, parin apu asennon korjaamisessa sekä se, että yhdessä on hauskaa ja harjoitus tulee tehtyä toisen pyytäessä ja kannustaessa.

Lisäksi osa meistä haluaa myös kilpailla ja sitä kautta parantaa tulostaan. Laita siis pieni lankutuskisa käyntiin ja katso, kumpi pysyy kauemmin asennossa!

Lue lisää: Katso videolta, miten lankutat oikein! – vartaloa vahvistavan liikkeen voi tehdä pienessä tilassa ja muutamassa minuutissa

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Video: Miesten ja poikien liikkuvuus on heikompaa naisiin verrattuna – vain puolet miehistä saavat kiinni varpaistaan täysistunnassa

Katso tästä muistilista supertehokkaaseen treeniliike lankutukseen

Katso videolta, miten lankutat oikein! – vartaloa vahvistavan liikkeen voi tehdä pienessä tilassa ja muutamassa minuutissa