Ihmiset & kulttuuri

Metsäkoneyhtiö Ponsse joutui myrskyn silmään Ruotsissa, kun jälleenmyyjä yhdisti kalenteriin vähäpukeiset naiset ja metsäkoneet – näin toimitusjohtaja kommentoi asiaa

Sosiaalisella medialla on ollut toimitusjohtajan arvion mukaan myös osansa kohun suuruudessa.
Ponsse / Kuvitus: MT
Toimitusjohtaja Juho Nummela sanoo ymmärtävänsä sen, että kalenterikuvat ovat aiheuttaneet mielipahaa. "Logon käyttö siinä ja koko kalenterin tekeminen on ollut virhearvio", hän sanoo.

Metsäkoneyhtiö Ponsse on herättänyt paheksuntaa länsinaapurissamme Ruotsissa, kun sen markkinointitarkoituksiin tehtiin kalenteri, jossa vähäpukeiset, nuoret naiset poseeraavat yhtiön koneiden päällä.

Asiasta ovat kirjoittaneet ainakin LandSkogbruk sekä Lantbrukets Affärstidning. Kohua herättäneestä kalenterista on vastannut lehtien mukaan Ponssen saksalainen jälleenmyyjä.

Ruotsin naismetsäammattilaisten verkoston edustaja Anna Schyman kertoo Lantbrukets Affärstidning -lehdelle järkyttyneensä, kun hän näki kalenterikuvat ensimmäisen kerran. Hän hämmästelee, että tällaista voi tapahtua vielä kansainvälisen metoo -keskustelun jälkeen.

Asiaan ovat ottaneet kantaan myös metsäyhtiöt SCA ja Holmen Skog.

Maaseudun Tulevaisuuden tavoittama Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela myöntää, että kalenterin tekeminen oli virhe.

"Logon käyttö siinä ja koko kalenterin tekeminen on ollut virhearvio", hän sanoo.

Toimitusjohtaja huomauttaa, että kalenteria ei ehditty painaa ennen kuin sen julkaisu peruttiin. Hän myös lupaa, ettei brändiä ja logoa enää jatkossa yhdistetä vastaavanlaisiin asioihin.

Ponssen saksalainen jälleenmyyjä on Nummelan mukaan tuottanut muutamien vuosien ajan kalenteria, jossa vähäpukeiset naiset poseeraavat metsäkoneiden kanssa.

Osansa siinä, että asiasta nousi kohu, on ollut toimitusjohtajan arvion mukaan sosiaalisella medialla.

"Sosiaalisen median aikakautena tämä ryöpsähti käsiin. Ehkä maailma on muuttunut sen verran, että näihin otetaan nyt tiukemmin kantaa", hän sanoo.

Sitä, miksi asia ei ole aiemmin noussut esille, Nummela ei osaa tarkemmin arvioida. Hänellä on kuitenkin käsitys siitä, miksi kalenterikuvat nousivat julkiseen keskusteluun juuri Ruotsissa.

"Siellä halutaan kovin voimakkaasti saada enemmän naisia miesvaltaiselle metsäalalle. Ongelma tulee siitä, jos markkinoidaan sen tyyppisesti, että joku voi siitä loukkaantua. Ruotsissa on todella selkeä kanta näihin", hän sanoo viitaten sukupuolten tasa-arvoa koskeviin kannanottoihin.

Toimitusjohtaja sanoo ymmärtävänsä sen, että kalenterikuvat ovat aiheuttaneet mielipahaa. Hän kuitenkin yllättyi siitä, että kohu on kasvanut niin suureksi.

Nummela korostaa, ettei Ponsse halua missään nimessä lisätä eriarvoisuutta vaan päinvastoin.

"On meidän kaikkien agendalla, että tätä asiaa käsitellään asianmukaisesti ja meidän koko verkosto sen ymmärtää", hän vakuuttaa.

Hiljattain Ponsse valittiin Suomen hyvämaineisimmaksi yritykseksi.

Ruotsalaislehtien uutiset:

LandSkogbruk: Återförsäljare gjorde nakenkalender i Ponsses namn

Lantbrukets Affärstidning: Lättklädd kalender väcker ilska: ”Blev helt chockad”

Lue lisää:

Kommentti: Ponssen tyttökalenteri on aikamatka metsäalan härskiin menneisyyteen

Suomen yritykset listattiin maineen mukaan: Ponsse hyvämaineisin – katso tästä listan pohjimmaiset

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ruotsalaislehti: Metsäalan yrityksen tyttökalenterista syntyi länsinaapurissa jo toinen kohu – mutta nyt ei liity Ponsseen

Ponssen tyttökalenteri on aikamatka metsäalan härskiin menneisyyteen

Ponssen tilausvirta heikkeni viimevuotisesta – "Epävarmuuksista huolimatta metsäkonemarkkinat toimivat kokonaisuutena edelleen hyvin"