Ihmiset & kulttuuri

Testaa eteenkurottamalla, kuinka hyvällä tasolla liikkuvuutesi on koko väestöön verrattuna

Liikkuvuustestin viitearviot ovat ikäluokiteltu miehille ja naisille erikseen.
Pasi Leino
Katso tekstistä ohjeet venymisen mittaamiseen. Venytyksessä tulee pysyä noin kaksi sekuntia.

Liikkuvuustesti istuen: Testaa eteenkurotusta

-Lämmittelethän lihaksesi esimerkiksi dynaamisten venyttelyiden avulla.

-Mittauksessa tarvitset paperin, kynän, mittanauhan ja teippiä.

-Teippaa paperi lattiaan. Mittaa paperin reunasta 38 senttimetriä poispäin paperista. Aseta mittanauhan nollapiste 38 senttimetrin päähän paperista ja käännä mittanauha jatkumaan nollapisteestä paperin ohi eteenpäin.

-Istu lattialle täysistuntaan. Laita kantapäät paperin reunan kohdalle siten, että mittanauhan nollapiste jää jalkojesi väliin.

-Suorita polvesi ja lähde taivuttamaan käsillä paperia kohden.

-Katso mittanauhasta, minne asti kätesi ylettyvät.

-Toista testi kolme kertaa. Pisimmälle venyvin tulos mitataan. Sinun tulee pysyä venytyksessä noin 2 sekuntia.

-Liikkuvuustestin viitearviot ovat ikäluokiteltu miehille ja naisille erikseen. Viitearviotaulukosta näet, kuinka hyvää liikkuvuutesi on ikäisiisi ja samaa sukupuolta olevaan väestöön verrattuna.

Esimerkiksi, jos olet 40-vuotias nainen ja osut varpaisiisi, niin silloin testituloksesi on 38 senttimetriä ja olet suoriutunut testistä paremmin kuin 50 prosenttia väestöstä.

Jukka Pasonen
Liikkuvuustestin viitearvot ovat ikäluokiteltu miehille ja naisille erikseen.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tee testi: Mikä puulaji olet?

Video: Miesten ja poikien liikkuvuus on heikompaa naisiin verrattuna – vain puolet miehistä saavat kiinni varpaistaan täysistunnassa

Sykkiikö sydämesi intomielellä maakuntalauluille vai jätätkö ne pölyttymään romukoppaan? – Testaa tietosi maakuntalauluista MT:n visassa!