Ihmiset & kulttuuri

Schjerfbeck-näyttelyn näki yli 3 000 ihmistä päivittäin, oli Ateneumin kaikkien aikojen ennätys – myös Taiteilijoiden Ruovesi veti kävijöitä

Kiinnostuneita näyttelyvieraita riitti jonoksi, jollaisia harvoin näkee museon edustalla.
Lehtikuva / Heikki Saukkomaa
Helene Schjerbeckin maalaus Tyttö madonnankuvan edessä vuodelta 1881 oli yleisön nähtävillä Ateneumissa.

Taidemuseo Ateneumin Schjerfbeck- ja Ruovesi-näyttelyt Helsingissä löivät aikaisemmat päiväkohtaiset kävijäennätykset.

"Tiesimme kyllä, että Schjerfbeck on suuresti rakastettu, mutta emme osanneet odottaa näin suurta suosiota", Ateneumin viestintäpäällikkö Johanna Eiramo sanoo STT:lle.

Eilen päättyneissä näyttelyissä Maailmalta löysin itseni – Helene Schjerfbeck ja Taiteilijoiden Ruovesi vieraili keskimäärin 3 102 kävijää päivässä. Tämä on enemmän kuin Pablo Picasso -näyttelyssä, joka on tähän asti kävijämäärältään Ateneumin kaikkien aikojen suosituin näyttely.

Nyt päättyneet näyttelyt eivät kuitenkaan riko Picasson kokonaiskävijälukua, koska ne olivat avoinna huomattavasti lyhyemmän ajan. Näyttelyt avautuivat marraskuun puolivälissä, ja niissä kävi lähes 190 000 ihmistä. Picasso-näyttelyn näki lähes 315 000 ihmistä 111 päivässä.

Loppupuolella Schjerfbeck-näyttelyyn riitti jonoa kadulle asti. Eiramon mukaan pitkät jonot museon edustalla ovat harvinaisia, eivät edes jokavuotisia.

"Jonot ovat olleet koko tammikuun juttu. Siitä uumoiltiin, että tulee jonkinnäköinen ennätys. Edellinen Schjerfbeck-näyttely 2012 oli meidän viidenneksi suosituin näyttelymme kokonaiskävijämäärältään", hän sanoo.

Eiramo arvelee, että tuore Schjerfbeck-elokuva ja aikaisempi näyttely Royal Academyssä Lontoossa ovat voineet lisätä näyttelyn suosiota. Museokortilla on myös hänen mukaansa ollut myönteinen vaikutus suomalaisten museoiden kävijämääriin.

Lue lisää