Ihmiset & kulttuuri

Rare pyrkii houkuttelemaan nuoret journalismin pariin – nuoria ei tavoita, jos sisältöjä tuotetaan vain vanhempia seuraajia kuunnellen

Rare haluaa saada nuoret kiinnostumaan mediasta. Samalla uusi media yrittää parantaa maailmaa.
Rami Marjamäki
Rare julkaisee videoita, tekstejä, valokuvia ja animaatioita sosiaalisessa mediassa. Uudelle medialle ei ole edes perustettu Facebook-sivua, sillä nuoret eivät käytä sitä juurikaan, sanovat Hilma Toivonen, Vilma Rimpelä, Jan Huhtanen, Atro Lamppu, Miikka Rekola ja Orna Ben Lulu.

Jokaisessa mediatalossa ympäri Suomea yritetään tällä hetkellä ratkaista kinkkistä pulmaa: Miten saada nuoret journalismin ääreen?

Ongelma on niin polttava, että aiheeseen liittyvä projekti voitti viime syksynä Helsingin Sanomain Säätiön Uutisraivaaja-kilpailun. Tamperelainen Rare on uusi media nuorilta nuorille.

Median kohderyhmä on alle 35-vuotiaat, mutta rarelaiset uskovat julkaisujensa puhuttelevan myös vanhempia.

Raren tavoitteena on tuottaa sisältöjä sinne, missä nuoret jo valmiiksi liikkuvat. Tällä hetkellä se tarkoittaa kuvapalvelu Instagramia ja Raren järjestämiä tapahtumia, mutta uusia aluevaltauksia pohditaan jatkuvasti.

"TikTok saa koko ajan enemmän jakoja, ja olemme miettineet laajentamista sinne. Nuoret seuraavat myös YouTubea", Vilma Rimpelä Raresta sanoo.

TikTok on videoiden jakamiseen tarkoitettu mobiilisovellus.

Raren Instagram-tilillä käsitellään lyhyissä videoissa muun muassa tekoälyä, Amazonin metsäpaloja ja uskonnonvapautta. Median ydin on kestävä kehitys, moninaisuus ja tasa-arvo.

Syksyllä Rare järjesti Ilmastoahdistuspallo-tapahtuman, joka toimi hiljaisena mielenosoituksena. Tampereen keskustaan tuotiin suuri kasa maataloudessa käytettyä muovia, joka käärittiin valtavaksi palloksi.

"Haluamme tuoda tiedonvälitystä tilalliseen muotoon. Se voi olla mitä tahansa, kunhan se meidän mielestämme edistää parempaa maailmaa", Orna Ben Lulu sanoo.

Tärkeää ei ole ainoastaan se mitä sanotaan ja missä. Ben Lulun ja Rimpelän mukaan nuorten oman äänen pitäisi kuulua mediassa voimakkaammin. Jos palaverissa mietitään, miten parhaiten tavoitetaan nuoria, kannattaa kokoukseen kutsua myös niitä kaivattuja nuoria.

Tämän vuoksi Rare järjestää työpajatoimintaa, jonka kautta nuoret tekijät voivat päästä julkaisemaan omia tuotoksiaan Raren kanavissa.

Uutisraivaaja-kilpailun voitto tarkoitti yhdeksän hengen työryhmälle 250 000 euron rahapottia. Sen turvin on nyt perustettu osakeyhtiö.

Voittorahat on budjetoitu niin, että ne riittävät seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Tuona aikana toiminnasta on tarkoitus saada kannattavaa.

Neljä työryhmän jäsentä työskentelee nyt Raren parissa päivätyönään. Se on iso asia nuorille media-alan tekijöille, jotka ovat tähän asti työskennelleet freelancereina tai muutaman kuukauden mittaisissa pätkissä.

"Kahden vuoden pesti tuntuu juuri nyt ikuisuudelta", Ben Lulu sanoo.

Ben Lulu toimii Raren päätoimittajana, Rimpelä puolestaan toimitusjohtajana. Pätkäputkesta suoraan yrityksen johtopaikoille – ei yhtään hullumpi urakehitys.

Raren syvimpänä pyrkimyksenä on tehdä maailmasta parempi paikka. Se näkyy myös rarelaisten omassa työskentelyssä.

"Olemme luovan alan yritys, joten luovuudelle pitää jättää tilaa. Se tarkoittaa sitä, että voi lähteä kävelylle keskellä päivää tai nukkua kymmeneen, vaikka välillä yrittäjän realiteetit tulevat tietysti vastaan", Ben Lulu sanoo.

Rarelaiset työskentelevät kolmena tai neljänä päivänä viikossa. Työpäivät ovat kuuden tunnin mittaisia.

Uutisraivaaja-kilpailun puolen vuoden finaalikauden aikana Rarea työstettiin pitkiä päiviä, mikä uuvutti lopulta koko työryhmää.

Kurkistus start up -maailmaan sai Ben Lulun ja Rimpelän kyseenalaistamaan nykyisiä työelämän trendejä yhä enemmän. Monet ihannoivat pitkää päivää painavia työntekijöitä, vaikka viidentoista tunnin päivittäinen puurtaminen ei ole hyväksi mielelle eikä keholle.

Raren ensimmäisten kuukausien aikana lyhyet työpäivät ovat osoittautuneet hyväksi valinnaksi.

"On kutkuttava fiilis, kun joskus viikonloppuna odottaa malttamattomana että pääsee töihin, kun mielessä on uusia ideoita, jotka haluaa päästä esittelemään muille", Rimpelä sanoo.

Lue lisää