Ihmiset & kulttuuri

Nämä kireät lihakset voivat aiheuttaa ongelmia ympäri kehoa

Lonkankoukistajat ovat lihasryhmä, jonka olemassaolo muistetaan vasta oireiden ilmaantuessa - eikä välttämättä silloinkaan.
Stiina Hovi

Kehon useat kiputilat voivat johtua kireistä lonkankoukistajista. Etenkin iso ja vahva lanne-suoliluulihas (Iliopsoas) aiheuttaa ongelmia. Se koostuu itse asiassa kolmesta eri lihaksesta.

Lanne-suoliluulihas lähtee selkärangan etupuolelta ja kiinnittyy reisiluun yläosan sisäsyrjään. Kiristyessään se vetää alaselkään notkolle ja lantiota etukenoon. Ristiluun alueelle tulee voimakkaita jännityksiä ja vatsalihakset joutuvat ylivenytykseen.

Lantion virheasento vaikuttaa sekä ylös- että alaspäin kehossa. Alaraajojen linjaus muuttuu, mistä saattaa aiheutua kiputiloja. Yläkeho kompensoi väärää lantion asentoa, ja niska-hartiaseutu on tällöin kovilla.

Lonkankoukistajien kireys voi oireilla alaselkä- ja lonkkakipuina, nivus-, etureisi- tai pakarakipuina ja jopa alavatsassa.

Etenkin istumatyöläisillä ja muilla paljon istuvilla lonkankoukistajat ovat monesti kireät ja lyhentyneet. Lanneselän notko, alavatsan pömpötys ja yläselän lievä "köyry" kertovat osaltaan lonkankoukistajien olevan huollon tarpeessa.

Päivittäinen venyttely auttaa pikkuhiljaa palauttamaan lihaksen täyteen mittaansa. Oikein tehtynä venytys tuntuu nivusessa. Hyvin kireille lonkankoukistajille vähemmän on enemmän, eli venyttely pitää aloittaa todella lyhyissä pätkissä, esim. 10 x 2 sekuntia aina välissä hölläten.

Lonkankoukistajia voi venytellä useilla tavoilla. Seuraavassa on eräs tehokas selinmakuulla tehtävä venytys.

Asetu selällesi matalalle penkille tai pöydälle. Takapuoli on penkin reunalla. Vedä toinen polvi rinnalle ja pidä toinen jalka suorana reunan yli jalkaterä lattiaa tavoitellen. Anna venyä 3 x 20 sekuntia välillä leväten. Varo ettei alaselkä mene notkolle! Jos alaselkä jännittyy, seurauksena on vain lisää ongelmia. Vähennä venytystä, jos näin meinaa käydä.

Jos lonkankoukistajat ovat kovin kireät, kannattaa alkuun pitää tyynyä tai muuta koroketta lattiajalan kantapään alla tai venytellä ilman penkkiä lattialla makaamalla.

Lue lisää

Tuore tutkimus: Identtiset kaksoset eivät olekaan perimältään täysin samanlaisia

Piikkipelosta kärsii lähes joka kymmenes terveydenhoidon ammattilainenkin – pelon syyt ovat edelleen pimennossa

Jo yksi 15 minuutin kova kuntopyörätreeni auttaa muistia

Tuttavapiirini kolme lapsiperhettä on tänä vuonna muuttanut Etelä-Suomesta Kajaaniin