Kantri

Ammenna hyvinvointia luonnosta – testaa havainnoinnin harjoittamista metsän siimeksessä

Kantri 30.09.2018

Suomalaisessa, Sirpa Arvosen kehittämässä Metsämieli-menetelmässä on yli 150 harjoitusta, jotka yhdistävät metsässä kulkemisen rentoutus- ja mielentaitoharjoituksiin.


Lari Lievonen
Metsässä rauhoittumista ja rentoutumista voi syventää harjoitusten avulla.

Harjoituksen tarkoitus: Aistien ja läsnäolon herättely, keskittyminen ja yksityiskohtien huomaaminen, omien ajatusten ja tunteiden ilmaantumisen tunnistaminen, rauhoittuminen ja rentoutuminen.

Pysähdy metsässä ja tarkastele ympäristöä.

Keskitä näkö-, kuulo- ja hajuaistisi tarkkailemaan luontoa.

Kiinnitä koko huomiosi yhteen sinua kiinnostavaan kohteeseen.

Mitä näet, kuulet, haistat ja tunnet?

Tarkenna havaintoa ja keskity yhteen aistiin. Jos katselet puuta, anna katseesi kiertää puu alhaalta ylös, kokonaisuudesta yksityiskohtiin ja yksityiskohdista kokonaisuuteen ja taustalla olevaan maisemaan.

Pyri pitämään huomiosi pelkässä aistimuksessa.

Kun tunnistat, että mielesi sanoittaa, selittää tai arvottaa aistimusta, palauta mielesi takaisin tutkimaan aistimusta ilman sanoja.

Jatka matkaa ja palauta mieleesi äskeiset aistimukset. Miltä keskittyminen tuntui? Mikä teki siitä helppoa tai vaikeata? Miltä hetkessä oleminen tuntui?

Lähde:

Metsämieli

Lue lisää: Metsä vaikuttaa positiivisesti terveeseen ihmiseen, mutta voiko se tukea kuntoutusta? – Metsäterapia kaipaa lisää tutkimusta

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT