Hyvän unen A ja O - Nappaa tästä vinkit nukkumiseen - Kantri - Maaseudun Tulevaisuus
Kantri

Hyvän unen A ja O - Nappaa tästä vinkit nukkumiseen

Jos unen kanssa on ongelmia, on säännöllisyys kaikkein tärkeintä.
Stiina Hovi

Säännöllinen rytmi on hyvän unen A ja O. Mene nukkumaan ja herää aina samaan aikaan – tämä etenkin, jos unen kanssa on ongelmia. Pikkuhiljaa aivot ja keho oppivat rytmin.

Kevyt, hyviä hiilihydraatteja sisältävä iltapala auttaa nukahtamaan. Nälkäisenä nukahtaminen on vaikeampaa.

Liikunta. Päivällä saatava sopiva kuormitus auttaa nukkumaan paremmin. Liian myöhään ei sykettä nostattavaa liikuntaa kannata harrastaa, se aktivoi elimistöä liiaksi.

Viileässä nukkuu paremmin. REM-unen aikana kehon lämpötilan säätely ei toimi, vaan ihminen herää, jos elimistölle tulee liian kuuma.

Älä ota alkoholia unentuojaksi. Se vähentää aivojen ja elimistön palautumiseen tarvitsemaa syvää unta.

Unen kannalta ihanteellinen ilta on rauhallinen. Se ei sisällä mieltä kuohuttavia asioita, jotka jäävät ajatuksiin pyörimään.

Tee itsellesi nukkumaanmenoon valmistava rutiini. Aivot oppivat, että se tarkoittaa pian levolle käymistä, ja ne siirtyvät "uniasentoon".

Varmista, että saat tarpeeksi unta. 7–8 tuntia on suositus, eikä välttämättä riitä kaikille tai kaikissa tilanteissa.

Lue lisää

Unen eri vaiheet tehostavat oppimista – yöunessa vaihtelevat perusunijaksot ja vilkeunijaksot, joille on ominaista nopeat silmien liikkeet ja unien näkeminen

Suomalaisten aikuisten unen määrän lyheneminen selittyy pääosin ikääntymisellä, kertoo tuore tutkimus

Miksi en saa unta? Kaupungeissa nukutaan huonommin kuin maaseudulla, mutta joskus unettomuudesta on jopa hyötyä – "Suden hetken yö voi olla merkki paremmasta päivästä"

Koronan jälkeen uusi uljas maailma