LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Kantri

Hyvän unen A ja O - Nappaa tästä vinkit nukkumiseen

Jos unen kanssa on ongelmia, on säännöllisyys kaikkein tärkeintä.
Stiina Hovi

Säännöllinen rytmi on hyvän unen A ja O. Mene nukkumaan ja herää aina samaan aikaan – tämä etenkin, jos unen kanssa on ongelmia. Pikkuhiljaa aivot ja keho oppivat rytmin.

Kevyt, hyviä hiilihydraatteja sisältävä iltapala auttaa nukahtamaan. Nälkäisenä nukahtaminen on vaikeampaa.

Liikunta. Päivällä saatava sopiva kuormitus auttaa nukkumaan paremmin. Liian myöhään ei sykettä nostattavaa liikuntaa kannata harrastaa, se aktivoi elimistöä liiaksi.

Viileässä nukkuu paremmin. REM-unen aikana kehon lämpötilan säätely ei toimi, vaan ihminen herää, jos elimistölle tulee liian kuuma.

Älä ota alkoholia unentuojaksi. Se vähentää aivojen ja elimistön palautumiseen tarvitsemaa syvää unta.

Unen kannalta ihanteellinen ilta on rauhallinen. Se ei sisällä mieltä kuohuttavia asioita, jotka jäävät ajatuksiin pyörimään.

Tee itsellesi nukkumaanmenoon valmistava rutiini. Aivot oppivat, että se tarkoittaa pian levolle käymistä, ja ne siirtyvät "uniasentoon".

Varmista, että saat tarpeeksi unta. 7–8 tuntia on suositus, eikä välttämättä riitä kaikille tai kaikissa tilanteissa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Unitutkija: "Unen häiriöt voivat ennustaa masennuksen puhkeamista"

Video: Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoo, millaisin konstein hän saa unta lentokoneessa ja muuallakin

Finnairin toimitusjohtajalle Topi Mannerille lentokoneessa nukkuminen on välttämätön taito – Lue Topin vinkit hyvän unen takaamiseksi