Kantri

Harppu lumosi nuoren soittajan - ammattiharpistin leipä on kapea

Kaustisen kamarimusiikkiviikon nuori taiteilija Maaria Pulakka on ehtinyt ikäänsä nähden paljon. Haaveita silti riittää.
Miro Palokallio
Maaria Pulakka on nuoresta iästään huolimatta jo ehtinyt soittaa monissa arvostetuissa kokoonpanoissa.

Puhelu tuli kolme päivää ennen lähtöä. Tukholman kuninkaallinen filharmoninen orkesteri tarvitsi harpistia kahteen konserttiin.

"Siinä tuli aika kiire harjoitella osuuksiani", nauraa Maaria Pulakka, 20, kertoessaan vuoden takaisesta pikakomennuksesta.

Pulakka on nuoreen ikäänsä nähden ehtinyt tehdä urallaan paljon. Hän aloitti musiikkiopintonsa pianonsoitolla, mutta harppu lumosi seitsemänvuotiaan tytön jo ensi kosketuksella musiikkileirillä. Yhdeksänvuotiaana harppuun siirtynyt nuori nainen opiskelee nyt harpunsoittoa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.

Opintojen ohessa Pulakka on esiintynyt kuninkaallisten filharmonikkojen lisäksi Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin ja Oulun sinfoniaorkesterin kanssa.

Kiirettä pitää nytkin, sillä Kaustisen kamarimusiikkiviikko valitsi Pulakan ja viulisti Onni Koiviston tämän vuoden nuoriksi taiteilijoiksi. Pulakka on saanut valita soolo-ohjelmistonsa itse, joten osaa kappaleista hän on harjoitellut jo viime keväästä.

Kaustinen on Pulakalle jo entuudestaan hyvin tuttu paikka, koska hänen äitinsä suku on kotoisin sieltä. Kaustiselle hän haluaisi myös itse joskus päätyä, rauhalliseen maalaismaisemaan, mieluiten vanhaan taloon, jossa olisi yksi kokonaan harpuille ja nuoteille omistettu huone.

Sitä ennen on kuitenkin paljon tehtävää. Pulakan suurin esikuva, ranskalainen huippuharpisti Emmanuel Ceysson aloitti syksyllä vierailevana professorina Sibelius-Akatemialla, ja Pulakka odottaa innolla tulevia oppitunteja. Myös hän itse haluaisi joskus opettaa harpunsoittoa yliopistotasolla.

Jatkuvasti uusia haasteita etsivä Pulakka on myös hankkinut hiljattain historiallisen barokkiharpun, jonka soittaminen eroaa nykyaikaisesta konserttiharpusta kielten erilaisen asettelun takia.

"Olen siinä vielä vasta-alkaja, mutta pikkuhiljaa se siitä aukenee!" Maaria iloitsee. Hänellä on haaveena päästä soittamaan barokkiyhtyeiden kanssa.

Toinen suuri unelma on oopperassa soittaminen Ranskassa, Saksassa tai vaikkapa ihan kotoisassa Suomen Kansallisoopperassa. Keski-Eurooppa kiehtoo Pulakkaa myös etenkin mahdollisena vaihto-opiskelukohteena, ja keikkailla hän tahtoisi ympäri maailmaa vaikkapa jonkin oman orkesterin kanssa.

Pysyvästi hän asuisi kuitenkin mieluiten Suomessa. Tuttuuden ja kotoisuuden lisäksi myös moniin muihiin maihiin verrattuna hyvän sosiaaliturvan vuoksi, koska muusikon leipä ei ole kovin leveä, ja vakituisia pestejä orkesteriharpisteille on tarjolla hyvin rajatusti.

Pulakka on myös erittäin tyytyväinen Sibelius-Akatemialla saamaansa koulutukseen, ja kiittelee etenkin harpun vastuuopettaja Päivi Severeiden aktiivisuutta kansainvälisesti kovatasoisten vierailevien opettajien järjestämisessä.

Opiskelun ja ammattimaisen soittamisen lisäksi Pulakka jaksaa touhuta harpun parissa myös vapaa-ajallaan.

"Teimme kaverin kanssa Queenin Bohemian Rhapsodysta sovituksen kahdelle harpulle ihan omaksi iloksemme", Maaria kertoo, mutta lisää, ettei esitystä ole julkaistu missään. "Ehkä joskus vielä!"

Kaustisen kamarimusiikkiviikko 24.1.–1.2. Katso täältä kamarimusiikkiviikon ohjelma.

Lue lisää