Koneviesti: Timo Pirilä rakensi tilalleen kevytrakenteisen lietevaunun – tällä kärryllä ei pelto tiivisty - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Koneviesti: Timo Pirilä rakensi tilalleen kevytrakenteisen lietevaunun – tällä kärryllä ei pelto tiivisty

Pirilä on kehittänyt ja rakentanut oman tilansa lietekaluston pitkälti itse.
Uolevi Oristo
Pirilän vaunusta on voitu tehdä kevytrakenteinen, koska lietteen levitys hoidetaan perinteisen roiskelevyn kautta eikä vaunun perään tarvitse asentaa raskasta multainta.

Timo Pirilä on rakentanut ja kehittänyt lukuisia koneita ja laitteita niin oman tilan käyttöön kuin myös kaupalliseen valmistukseen. Pirilän tilalla on käytössä omatekoinen kevyt lietteen levitysvaunu sekä itse valmistettu siirtovaunu.

Uusin lietevaunu on tehty todella keveäksi, jotta lietteen levitys voidaan tehdä mahdollisimman aikaisin maata tiivistämättä. Vaunun säiliö on tehty vain 3 millimetriä paksusta haponkestävästä teräksestä. Ison, tilavuudeltaan noin 12,7-kuutioisen säiliön hitsaaminen näin ohuesta materiaalista on erittäin vaativa tehtävä, johon Pirilällä itsellään on onneksi tarvittava osaaminen.

”Säiliötä on tuettava keskeltä, ja se on hitsattava pyörivien rullien päällä ja oikeassa järjestyksessä, jotta se ei lytisty tehovaiheessa kokoon”, kertoo Pirilä. ”Valmis säiliö kestää sen sijaan 13 tonnin kuorman ja vaunun omapainon aiheuttamat ja levitystyöstä johtuvat rasitukset. Olen tehnyt samaa tekniikkaa ja 3 millin levyä käyttäen myös 24 kuution siirtovaunun, joka on ollut jo useita vuosia ajossa.”

Vetopuoli ja akseleiden korvakkeet on hitsattu levystä taivutettuun apurunkoon, joka on puolestaan hitsattu kiinni säiliöön. Vaunu painaa hieman alle kolme tonnia – akselit ja renkaat ovat painavimmat komponentit.

Lietteen Pirilä levittää pintalevittimellä, koska se on rakenteeltaan kevyt. Vaunun veto onnistuu alle 90 hevosvoimaisella ja alle viisi tonnia painavalla traktorilla, koska vaunun vetovastus on pintalevityksen vuoksi pieni. Pintalevityksen hajuhaitat ovat levityshetkellä suuremmat kuin multaimilla, koska hienojakoiset lietepisarat kulkeutuvat tuulen mukana. Pellon pintaan levitetty liete ei haise merkittävästi enemmän, kunhan liete mullataan nopeasti levityksen jälkeen.

Mikäli vaunuun asennettaisiin multain, niin vaunun rakenteen olisi oltava huomattavasti raskaampi, vaikka säiliö ei olisi suurempi.

”Multain on hyvä keksintö, mutta osa sen hyödyistä menetetään sen tuoman lisäpainon vuoksi”, perustelee Timo Pirilä.

Ketterästi pellolla liikkuva vaunu on varustettu pakko-ohjatuilla akseleilla, jotka ovat peräisin kuorma-autoista. Miten tähän on päädytty ja miksi?

Lue kokonaisuudessaan juttu itse tehdystä lietevaunusta Koneviestin nettisivuilta.

Lue lisää

Lanta on pelloilla arvokas lannoite, mutta sen käytössä on tehostamisen varaa

Lietelantarallista helpompaa hommaa: "Sain idean separointiurakoinnista maatalousnäyttelyssä"

Lietelannan levittäjälle tärkeintä on tyytyväinen asiakas

Lietteen levityksen haju, hitaus ja epäsiisteys ovat nyt historiaa – myös arvostus on saanut uudet mittasuhteet