Eihän sinulla ole liiallisia luuloja ajokortistasi? Henkilöautokortti ei riitä kaikkien kevytperäkärryjen vetämiseen edes henkilöautolla, vaikka niin ehkä luuletkin - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Eihän sinulla ole liiallisia luuloja ajokortistasi? Henkilöautokortti ei riitä kaikkien kevytperäkärryjen vetämiseen edes henkilöautolla, vaikka niin ehkä luuletkin

Kevytperävaunujen ajokorttivaatimuksista on käyttäjien keskuudessa paljon epätietoisuutta ja vääriä uskomuksia.
Kuva: Reijo Vesterinen / Kuvitus: Juho Leskinen
B-ajokortti oikeuttaa vetämään B-luokan vetoautolla kokonaismassaltaan yli 750 kilon painoista peräkärryä, jos ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa.

Kevytperävaunujen ajokorttivaatimuksista on käyttäjien keskuudessa paljon epätietoisuutta ja vääriä uskomuksia.

Autoliiton mukaan monelle on tullut yllätyksenä muun muassa se, että B-luokan ajokortti ei riitä kaikkien kevytperäkärryjen vetämiseen edes henkilöautolla. B-kortti ei myöskään oikeuta vetämään kaikkia kevytperäkärryjä pakettiautolla.

Käytännössä tässä rajoituksessa on kyse peräkärryn luokittelumassasta eli suurimmasta teknisesti sallitusta pyörien välityksellä maahan kohdistuvasta massasta. Tätä massaa nimittäin käytetään ajoneuvoluokan määrittämisessä.

Kevytperävaunujen luokittelumassa on enintään 750 kiloa ja niiden ajoneuvoluokka on O1.

Isolle osalle nykyään myytävistä kevytperävaunuista on määritelty suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi 825 kiloa ja suurimmaksi sallituksi akselimassaksi taas 750 kiloa.

Jos haluaa hyödyntää peräkärryn koko kuormauskyvyn, se on siis kuormattava niin, että renkaiden kautta tiehen kohdistuu enintään 750 kilon paino ja loput 75 kiloa kohdistuvat aisapainona auton vetokoukkuun.

Autoliitto huomauttaa, että auton rekisteritiedoissa määritelty maksimipaino jarruttomalle perävaunulle rajoittaa kuitenkin usein kärryn koko kapasiteetin käyttöä.

"Lisäksi on huomattava tarkastaa, paljonko auton vetokoukulle saa kohdistua pystykuormaa eli aisapainoa. Tämä asia selviää ajoneuvon teknisistä tiedoista tai koukunvalmistajalta. On hyvä muistaa, että koukkuakaan ei pidä kuormittaa suunniteltua enempää."

Pelkkä B-luokan ajokortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kiloa. B-ajokortti oikeuttaa vetämään B-luokan vetoautolla myös kokonaismassaltaan yli 750 kilon painoista peräkärryä, jos ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa.

”Jos perävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on rekisteritiedoissa määritelty 825 kiloa, B-luokan ajokortilla kyseistä O1-luokan perävaunua saa vetää vain, jos yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500 kiloa. Tämä painoraja tulee helposti vastaan, jos vetoautona on esimerkiksi iso maastoauto tai pakettiauto”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa tiedotteessa.

Mikäli perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on korkeintaan 750 kiloa, sitä saa B-luokan ajokortilla vetää B-ajokortilla ajettavalla, enintään 3500 kilon painoisella ajoneuvolla. Yhdistelmä voi tällöin olla korkeintaan 4250 kilon painoinen.

Sillä, onko perävaunu tyhjä vai kuormattu, ei ole vaikutusta, kun ajo-oikeuden riittävyyttä pohditaan.

”Usein autoilijoilla menevät luokittelumassa ja kokonaismassa sekaisin. Osa on siinä uskossa, että B-luokan ajokortti oikeuttaa vetämään mitä tahansa O1-luokan perävaunua millä tahansa henkilö- tai pakettiautolla. Jos halutaan vetää kokonaismassaltaan 825 kilon painoista kevytperävaunua henkilö- tai pakettiautolla siten, että yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kiloa, tarvitaan joko B/96- tai BE-ajokortti”, Vesalainen täsmentää.

Lue lisää:

Moottori-lehti testasi uusia kevytperävaunuja: Yksi peräkärry hajosi väistökokeessa

Peräkärryn ajokilometrit metsätalouskäytössä voi vähentää verotuksessa

Lue lisää

"Heijastimien käyttö on taas ajankohtaista", muistuttaa Autoliitto

Näin pysäköit auton pysäköintitaskuun tien vasempaan reunaan – uusi tieliikennelaki sallii meilläkin nyt tämän

Miten uusi tieliikennelaki vaikuttaa maatalousyrittäjän elämään? Koneviesti listasi uuden lain tärkeimmät kohdat raskaan kaluston näkökulmasta

50 uutta liikennemerkkiä, vähimmäisnopeus, rikesakon tilalle liikennevirhemaksu – uusi tieliikennelaki tuo myös pyöräilijöille muutoksia