Naisten ja miesten ajotottumuksissa raju ero: Miehistä lähes puolet ajaa vuodessa yli 15 000 kilometriä, naisilla osuus on vain vajaa kolmasosa - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Koneet & autot

Naisten ja miesten ajotottumuksissa raju ero: Miehistä lähes puolet ajaa vuodessa yli 15 000 kilometriä, naisilla osuus on vain vajaa kolmasosa

Autolla ajavat vastaajaryhmistä eniten 35–44-vuotiaat.
Jaana Kankaanpää
Noin kaksi miestä kolmesta haluaa kyselyn mukaan itse toimia autonsa kuskina, naisista näin kokee vain 45 prosenttia.

Autokauppaketju Kamuxin teettämän, suomalaisten ajo- ja autonostotottumuksia käsittelevän kyselytutkimuksen mukaan suomalaismiesten ja -naisten ajotottumuksissa on iso ero.

Suomalaismiehistä nimittäin lähes puolet eli 46 prosenttia ajaa vuodessa yli 15 000 kilometriä, kun naisista auton ratissa taittaa tuon verran matkaa vain joka kolmas. Peräti 14 prosenttia ajokortillisista naisista ajaa vuodessa vähän, eli alle 5 000 kilometriä.

Autolla ajavat vastaajaryhmistä eniten 35–44-vuotiaat. Heistä peräti kymmenen prosenttia ajaa vuodessa yli 30 000 kilometriä. Ryhmään kuuluvista vastaajista lähes puolet ylittää 15 000 kilometrin rajapyykin vuosittain.

”Elämäntilanne heijastuu ajotottumuksiin merkittävästi. Ruuhkavuosia elävät nelikymppiset käyvät töissä, kyyditsevät lapsia ja harrastavat aktiivisesti, mikä näkyy tilastoissa suurena ajomääränä. Nuorimmat autoilijat puolestaan ajavat vähiten – syynä voi olla esimerkiksi auton saatavuus, epävarmuus pitkän matkan ajossa tai se, etteivät he ole vielä työelämässä tai perheellisiä”, Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki kertoo tiedotteessa.

Noin kaksi miestä kolmesta haluaa kyselyn mukaan itse toimia autonsa kuskina, naisista näin kokee vain 45 prosenttia.

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–2.2.2020. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista.

Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1009 vastaajaa, ja otanta on kansallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lue lisää:

Autokauppa sukelsi syvälle toukokuussa

Autokauppaketju selvitti suomalaisten mielestä eniten auton hankintapäätökseen vaikuttavat lisävarusteet – yksi lisävaruste nousi selkeästi muiden edelle

Korona kurittaa autokauppaa – Autoala: Rekisteröinnit putoavat puoleen

Lue lisää

Mistä kertoo jättiläistöpseli? Miksi suojatiellä menee pyörä? – Tällaisia ovat uudet liikennemerkit

Autokauppaketju selvitti suomalaisten mielestä eniten auton hankintapäätökseen vaikuttavat lisävarusteet – yksi lisävaruste nousi selkeästi muiden edelle

Iltalehti: Li Andersson alentaisi syrjäseutujen tuloveroa Ruotsin mallin mukaan

Itä-Suomen poliisi varottaa arvaamattomasta jäätilanteesta, paksukaan jääpeite ei välttämättä kestä ajoneuvoja