Koneet & autot

Koneviesti: Näin laitat peräkärryn kolhiintuneen kuomun kuntoon

Lujuudestaan huolimatta kovamuoviset kuomut saattavat vaurioitua törmäyksen, lumikuorman tai mekaanisen rasituksen vaikutuksesta.
Marko Taavila
Muoviset peräkärrykuomut ovat kevyitä ja kestäviä.

Muovisten peräkärrykuomujen etuina ovat ajoneuvoyhdistelmän nettopainoon ja lastattavuuteen vaikuttava keveys sekä kestävyys vaihtelevissa sääolosuhteissa.

Suotuisien ominaisuuksien vastapainona vaurioiden korjaaminen on hankalaa ilman asianmukaisia välineitä ja materiaalien tuntemusta.

”Peräkärrykuomuja on valmistettu kauan ABS-muovista, mutta nykyisin yhä enemmän kierrätyslaaduista sekoittamalla tuotetuista korkeatiheyksisistä polyeteeneistä ja polypropeeneista. Toisistaan poikkeavan kemiallisen koostumuksen takia näitä paikataan erilaisilla työvälineillä ja -menetelmillä”, kertoo Janglas Oy:n toimitusjohtaja Jan-Peter Rekola.

Hänen luotsaamansa yritys on erikoistunut ajoneuvojen kolarikorjauksiin mukaan lukien tuulilasit sekä korien ulko- ja sisäpuoliset muoviosat. Tampereen Lakalaivassa sijaitsevissa toimitiloissa kunnostetaan muiden tehtävien ohessa peräkärryjen kolhiintuneita kuomuja.

Niihin liittyviä toimeksiantoja on vuosittain kymmenkunta kappaletta. Muihin töihin verrattuna vähäinen määrä selittyy sekä kovien muovien hyvällä iskunkestävyydellä että kevytperäkärryjen käyttäjäkunnalla.

”Monet käyttäjät ovat tee se itse -henkilöitä, joilta luonnistuu pienet remontit. Kuomujen kylkiä paikataankin paljon omatoimisesti pop-niiteillä ja alumiinilevyillä sekä muilla vaihtelevilla konsteilla.”

Janglasin pajalla lähes kaikki lommot saadaan oiottua sekä naarmut ja reiät paikattua. Saranakohtien tai kulmien lohkeaminen isoiksi irtopaloiksi ovat ainoita tapauksia, joiden kohdalla Rekola kehottaa harkitsemaan uuden kuomun hankintaa.

Markkinoilla myytävien kuomumerkkien laadullisiin eroihin Rekola suhtautuu neutraalin diplomaattisesti. Enemmistö Suomen tieliikenteen kevytperäkärryistä kantaa kotimaista valmistetta, mutta runsaslukuiseen joukkoon mahtuu ulkomaisiakin tuotteita.

Vaurioiden korjaaminen alkaa kaikkien muovilaatujen kohdalla työstettävien kohtien huolellisella puhdistamisella. Työ tehdään sekä seinämän sisä- että ulkopuoliselta alueelta ja siinä käytetään mietoja liuottimia, harjaa ja rasvanpoistoainetta. Yhteen liitettävät pinnat karhennetaan kiinnittymisen varmistamiseksi.

Seuraavassa vaiheessa toimenpiteet ja työkaluvalinnat haarautuvat materiaalikohtaisesti. ABS-pintaan tulleiden reikien ja halkeamien paikkaaminen muistuttaa hyvin paljon kolvausta.

Juotostinan sijasta saumakohtiin sulatetaan muovilankaa, joka on nimenomaisesti tarkoitettu kyseiselle materiaalille.

Sekä kolvin että kuumailmapuhaltimen avulla yhteen juotetut saumat hiotaan jäähtymisen jälkeen tasaisiksi. Korjatun kohdan erottaa vanhasta muovista ainoastaan värin perusteella. Haitta on pelkästään kosmeettinen ja häivytettävissä maalaamalla.

Auringon pehmentävän vaikutuksen takia kuomuja pitäisi säilyttää alassuin ja vaakatasossa huolimatta siitä ovatko ne irrallaan vai kiinni peräkärryssä. Stabiililla asennolla estetään seinämien painuminen ja likaantuminen sisäpuolelta.

Ulkopuolikin kannattaa pitää puhtaana puista putoavista lehdistä ja muista roskista, joiden maatuminen heikentää muovipintaa.

UV-säteilyn lisäksi lumen paino saattaa vääntää kuomuja pahasti mutkalle, vaikka niissä on metalliset tukirakenteet. Alkuperäinen muoto pystytään palauttamaan lämmön avulla takaisin. Ilmiö perustuu eräänlaiseen muistiin, jonka ansiosta tietyistä muovilaaduista valmistetut kappaleet oikenevat kuumennettaessa.

”Toimenpidettä varten kuomu kannattaa tuoda lämpimiin sisätiloihin. Painautumien kuumentaminen tulisi tehdä mahdollisimman tasaisesti ja yhdellä rupeamalla, jotta saavutettaisiin paras mahdollinen lopputulos”, Rekola neuvoo.

Lue koko juttu Koneviestin netistä!

Lue lisää

Hydrauliikkaosien öljy voi suihkuta ihon läpi senttien syvyyteen ja kudos on leikattava pois – Koneviesti: Näin vältät henkilövahingot

Koneviesti: Deutz-Fahr 8280 TTV täydentää traktorimallistoa – 287-hevosvoimaiseen malliin on kehitetty uusi moottori ja vaihteisto

Mikä neuvoksi, kun koneeseen iskee öljyvuoto? Koneviesti testasi, onko korjausaineista apua

Koneviesti: Näin pienennät viljakuivurin tulipaloriskiä – huolellisesti tehty nuohous ja siivous varmistavat häiriöttömän kuivausprosessin